מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין הסלימה בסוף השבוע, כאשר שתי המעצמות העלו באופן קיצוני את תעריפי המכסים שלהן במאות מיליארדי דולרים, והנשיא דונלד טראמפ אף קרא לחברות אמריקאיות להתנתק לחלוטין מהשוק הסיני. פרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, הסביר היום (ראשון) ב-103FM על המשמעות הכלכלית והפוליטית של מלחמת הסחר, גם על ארה"ב וגם על ישראל.
איך אתה רואה את הדברים, אנחנו נתונים לגחמות של הנשיא האמריקאי?
"כן, זה האדם עם העוצמות הכלכליות והפוליטיות הגדולות ביותר בעולם. אגב, כבר יצאה הודעת הבהרה של היועצים של טראמפ על כך שהוא לא התכוון שהוא מתחרט על מלחמת הסחר אלא שחבל לו שהוא לא העלה את שיעורי המכס לרמות הרבה יותר גבוהות מאלה שהוא העלה אותן. אם היו כאלה שקיבלו את המסר לכיוון אולי אופטימי, כרגע הכיוון הוא הפוך". 

צריך לומר, יש צדק מסוים בדבריו, השאלה היא האם צריך לעשות את זה ב'קאט' כזה או באופן הדרגתי?
"מרבית הכלכלנים וגם אני סבורים שמלחמת סחר היא לא הדרך לפתור את הסוגיות המאוד חשובות של ארה"ב מול סין. כידוע לארה"ב יש בטן מלאה כלפי סין בעיקר לגבי אי כיבוד זכויות הקניין הרוחני, העתקות של הסינים לפני שנרשמים פטנטים, הטיפול הקשה בחברות אמריקניות שרוצות להקים פעילות בסין לעומת הטיפול של האמריקנים בסינים. אבל הניסיון ההיסטורי וספרי הכלכלה מלמדים אותנו – במלחמת סחר אין מנצחים, כולם מפסידים. מלחמת סחר היא לא הכלי הנכון לטפל בסוגיות האלה מול סין".
 
אנחנו בעידן טראמפ, מה אכפת לו מההיסטוריה, הוא רוצה וזה מה שיקרה. לכן התוצאות וההשלכות עלולות להיות מהחמורות שידענו בהיסטוריה.
"נכון מאוד, הכל בתוך הראש, המחשבות והטוויטים של הנשיא טראמפ אבל בסופו של דבר הוא ירצה להיבחר מחדש בנובמבר 2020. נראה שהגישה הזאת שלו, שכל כך מזיקה לכלכלת ארה"ב לשווקים הפיננסים ואפילו לאלה שבחרו בו, כיוון שהוא לא יצר מקומות תעסוקה חדשים, לא תוביל אותו לבית הלבן ב-2020 והוא כבר בפיגור ניכר מול ג'ו ביידן ואחרים. לעניות דעתי, כשהוא יחזור לארה"ב אחרי פגישת ה-G7 בצרפת, הוא יפגוש מגזר עסקי שכולו מאוחד בהתנגדות שלו לגישה הנוכחית שלו".
 
כולל גם מתוך הרפובליקנים, שבינתיים מפחדים להרים ראש לגבי כל מני דברים שקרו במהלך הקדנציה שלו, אבל גם שם מתחילים לשמוע קולות שלא מסכימים ואפילו יותר מזה.
"כולם נבהלו מהתגובות החריפות של השווקים ביום שישי. כי מה שקרה תחילה, ההפתעה של הסינים שהודיעו בבוקר שהם מעלים את המכס בחודש ספטמבר, ושנית התגובה הכמעט אינסטינקטיבית של טראמפ שהעלה את שיעורי המכס על סין, הירידה של הנאסד"ק ב-3 אחוז, התנודתיות בשוק, הפאסימיות וההערכות שהעולם הולך לקראת האטה".
 
ראינו את ירידה ב-3 אחוז בכמה סבבים בתקופה האחרונה, למה דווקא יום שישי הזה הביא לבהלה?
"זו הייתה ההסלמה במלחמת הסחר כאשר הוא הגדיר את סין כאויב. אגב, זו אותה גישה שהוא מיישם מול הבנק המרכזי האמריקאי. הוא לא יכול לפטר את הנגיד וזו תהיה קטסטרופה לכלכלת ארה"ב ולוול-סטריט אם הוא ינסה לעשות את זה".

 

הנגיד מתנהל נכון כשהוא בוחר לא להוריד את הריבית?
"הנגיד מתנהל נכון, הוא הוריד את הריבית והוא ישקול הורדת ריבית בחודש ספטמבר. הריבית בארה"ב מאוד נמוכה והיא לא הסוגיה המרכזית בכלכלתה. ארה"ב נמצאת כיום במצב של תעסוקה מלאה, זה המשק החזק ביותר בעולם. כשארה"ב הטילה מכסים על אירופה ב-1930 זה היה אחרי המשבר הגדול של 1929 עם שיעורי אבטלה של 25 אחוז. לכן, אם כל הסביבה של טראמפ לא תצליח לשכנע אותו שזאת לא הדרך לעודד פעילות וצמיחה כלכלית, אני חושב שבמוקדם או במאוחר הדבר הזה יבוא לידי ביטוי בפעילות הריאלית".

עוד הוסיף פרופ' ליידרמן: "אני חושב שהתקווה היא שבתוך כל עולם החוסר רציונאליות הזה, אני מסתכל גם על האינטרס שלו להיבחר מחדש ולנקודה הזו הוא ירצה להגיע עם כלכלה טובה ושווקים טובים. האם זה מה שיביא אותו לשם? התשובה היא פשוט לא. הוא גורם נזק ענק לכלכלת ארה"ב, לשווקים הפיננסים ולפנסיות של כולנו. אני מאוד מקווה שעם חזרתו לארה"ב, הקהילה העסקית, כל וול סטריט, הקהילה האקדמית וכולם ינסו לשכנע אותו. השאלה אם הוא ימצא את הסולם וירד ממנו".