חשש לפגיעה בכלכלה העולמית: תוצאות תקיפת המל"טים של המורדים החות'ים שאירעה היום מתחילות להתברר, וההערכות הן כי הפגיעה במתקני הנפט בסעודיה יכולה להוביל לנזק משמעותי לכלכלת הממלכה, ואף לכלכלה העולמית. על פי הערכות שפורסמו הערב (שבת), תקיפת שני בתי הזיקוק של חברת הנפט הממלכתית, ארמקו, תשפיע על ייצור 5 מיליון חביות נפט גולמי ליום, כ-50% מהייצור הסעודי ו-5% מייצור חביות הנפט הגולמי בעולם כולו. עם זאת יש הערכות מקלות יותר, שצופות שהמתקנים ישובו לפעילות תוך מספר ימים.



הפגיעה במתקני הזיקוק הגיע בזמן רגיש במיוחד בחברת הנפט, שעומדת לקראת הנפקה בורסאית ראשונה בתולדותיה - ואחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה האנושית אם לא הגדולה ביותר. האירוע החל בשעות הצהריים, לאחר שהמורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, שיגרו מספר מל"טים מתאבדים לעבר מתקני הזיקוק, וגרמו לפיצוצים ושריפה בשני המתקנים שאחראים למיליוני חביות נפט ביום.



מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו תקף את איראן במילים חריפות, בתגובה למתקפה נגד מתקני זיקוק נפט בערב הסעודית. בהתייחסות לאירוע אמר פומפאו כי "איראן תקפה את מאגר הנפט העולמי באופן חסר תקדים", והוסיף כי נשיא הרפובליקה האסלאמית חסן רוחאני ושר החוץ שלה, מוחמד ג'וואד זריף, מייצרים כסות של דיפלומטיה בעוד איראן תוקפת מטרות ברחבי המזרח התיכון.


פגיעה בייצור של מיליוני חביות ביום. השריפה במתקן אראמקו שהותקף, צילום: רויטרס
פגיעה בייצור של מיליוני חביות ביום. השריפה במתקן אראמקו שהותקף, צילום: רויטרס



המורדים החות'ים ביצעו בשנים האחרונות תקיפות רבות בשטח סעודיה, באמצעות טילים ומטוסים לא מאויישים, כאשר פעמים רבות הם תקפו שדות תעופה ומתקני נפט באזור הגבול בין תימן לסעודיה. סעודיה מצדה תקפה מטרות רבות ברחבי תימן, בהן גם מטרות אזרחיות והטילה מצור כבד על המדינה הענייה - שנמצאת הרבה מעבר לסף האסון ההומניטרי. 



פגיעה בתספוקת הנפט העולמית יכולה להוביל להשלכות קשות על הכלכלה, גם מעבר לסעודיה, ועלולה להוביל לעליית מחירים בתעשיות רבות ושונות, וזאת בשל חשיבות הנפט לחיים המודרניים - החל מייצור חקלאי, דרך חשמל ואף העברת סחורות ברחבי העולם. אדם נוסף שצריך להיות מודאג מפגיעה משמעותית בייצור הנפט הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בוודאי כאשר מועד בחירות 2020 מתקרב. 



אמנם ארצות הברית הגיעה לעצמאות אנרגטית בשניים האחרונות, אך עלייה במחיר חבית הנפט ישפיע על כלכלתה - גם בשל עלייה אפשרית במחירי החביות המיוצרות בארה"ב וגם בשל עליית מחירים כללית בשל עלייה בעלויות שינוע מוצרים מסין.