פרס נובל לכלכלה יוענק לחוקרים אבהיג'יט בנרג'י, אסתר דפלו ומייקל קרמר על מחקריהם ותרומתם בנושא העוני העולמי, כך מסרה היום (שני) ועדת הפרס. בנימוקי הוועדה לזכיית השלושה נאמר כי "הם הציגו גישה חדשה על מנת להשיג תשובות מהימנות לגבי הדרכים הכי טובות להילחם בעוני".



החוקרת הצרפתייה, אסתר דופלו, אמרה על זכייתה: "הדבר מראה כי זה אפשרי לאישה להצליח ולקבל הכרה על הצלחתה. אני מקווה שזה יהווה השראה לעוד הרבה מאוד נשים להמשיך לעבוד ולעוד הרבה גברים לתת להן את הכבוד לו הן ראויות".


ביום שישי האחרון זכה ראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד בפרס נובל לשלום לשנת 2019, זאת בזכות פעילותו לסיום הסכסוך הממושך עם אריתריאה ולקידום רפורמות פוליטיות במדינתו. יו"ר ועדת הפרס הנורווגית בריט רייס אנדרסן הכריזה ביום שישי כי אבי בן ה-43, שנכנס לתפקידו באפריל אשתקד, מקבל את הפרס היוקרתי "על מאמציו להשיג שלום ושיתוף פעולה בינלאומי, במיוחד על יוזמתו המכרעת לפתור את סכסוך הגבול עם אריתריאה השכנה". אבי, הזוכה המאה בתולדות הפרס, יקבל את התואר וסכום של כ-9 מיליון קרונות שוודיות (כ-900 אלף דולר) בטקס באוסלו ב-10 בדצמבר.



"אני מרגיש עניו ונלהב", אמר אבי לאחר שנודע לו על הזכייה. "תודה לכם. זה פרס שניתן לאפריקה, לאתיופיה, ואני יכול לדמיין כיצד יתר מנהיגי אפריקה ינצלו את זה באופן חיובי כדי לעבוד על תהליך בניית שלום ביבשת שלנו". ההישג המדיני החשוב ביותר של אבי התרחש ביולי 2018 ,כאשר הוא הגיע לביקור היסטורי באריתריאה השכנה וזכה לקבלת פנים חמה מהנשיא איסאייס אפוורקי ומהתושבים, ובכך הביא לסיומו את סכסוך הגבולות האלים בין המדינות, שנמשך מאז שאריתריאה הכריזה על עצמאות לפני 26 שנה. 80 אלף בני אדם נהרגו בלחימה בשנים 1998 עד 2000.