בחודש שעבר התקיים טקס חגיגי בבניין משרדים ביבנה. בטקס נכחו מנכ"ל רפאל יואב הר־אבן, מנכ"ל אירונאוטיקס עמוס מתן, ואיש העסקים אביחי סטולרו. בטקס הוכרז באופן רשמי, בנוכחות עובדי רפאל ואירונאוטיקס, על השלמת העסקה והתחלת שיתוף הפעולה והתיאומים לחיבור בין החברות. עכשיו, כאשר כל האישורים של עסקת הענק בין רפאל לאירונאוטיקס הושלמו, מתחיל להתפזר האבק סביב הסיבה האמיתית למיזוג הזה. כזכור, באוגוסט האחרון אושרה עסקת מכירת אירונאוטיקס לרפאל ולאיש העסקים אביחי סטולרו, בשווי עסקה כולל של 850 מיליון שקלים. כעת, חושפים בפנינו לראשונה רפאל ואירונאוטיקס את הסיבה האמיתית והבשורה הגדולה שמביאה איתה רכישה זו. רפאל מביאה לשולחן טכנולוגיות מזעור המאפשרות חיבור של הכטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) לסנסורים מתקדמים בעלי ביצועים פורצי־דרך. סנסורים אלו יהיו רלוונטיים לכטב"מים קלי משקל דוגמת האורביטר 3 ו־4 מתוצרת אירונואוטיקס. ברפאל זיהו כבר מזמן את הפוטנציאל, ובשנים האחרונות שקדו מיטב המוחות במעבדות רפאל על פיתוח יכולות ממוזערות בתחומי הויזינט, הסיגינט והתקשורת - יכולות ייחודיות בשוק העולמי. 



מודיעין אמין ומדויק


כאשר אנו מדברים על תחום המל"טים, יש להפריד בין הסוגים השונים שנותנים מענה למגוון משימות ויכולות. עולם המל"טים מתחלק לשכבה נמוכה, שכבה בינונית ושכבה גבוהה. בעוד שבשכבה הבינונית והעליונה שולטת התעשייה האווירית עם מל"טי ה"הרון", רפאל ואירונאוטיקס זיהו נתח שוק פוטנציאלי לשכבה הנמוכה. "אנחנו צופים מהפכה של ממש בשוק הכטב"ם", אומר היום יובל מילר, ראש חטיבת אוויר ומודיעין ומוביל העסקה. "אנחנו מדברים על שכבה נמוכה, משמעותית, אוטונומית, אמינה, שרידה ורלוונטית, שתאפשר מהפיכה בשדה הקרב, תוך אספקת מודיעין אמין ומדויק בכל מקום - כל הזמן".



לטענת רפאל ואירונאוטיקס, מזעור הסנסורים והשימוש בפלטפורמות דלות משקל, מבטיח מחיר נמוך במיוחד, שיאפשר ללקוח הצטיידות בעשרות ואף במאות כלים. היתרון נעוץ באינטגרציה טכנולוגית הדוקה, שבאה לידי ביטוי כבר בשלבי התכנון המקדים של כלל מרכיבי המערכת. "הלקוח יוכל להפעיל את כל הכלים ביחד במערך מבצעי אחוד, עם יכולת להתיך את המידע לתמונת מודיעין ומטרות כוללת ושרידה", מסביר מילר, ומוסיף: "יכולת זו רלוונטית במיוחד לשדה הקרב העדכני של צה"ל ושל צבאות מתקדמים נוספים, בהם האויב פועל בחתימה מודיעינית נמוכה ובאזור אורבני מורכב המשלב גם אוכלוסייה אזרחית".



מומחים רבים בתחום מעידים כי מדובר בפריצת דרך שמאפשרת להציע לשוק פתרונות טכנולוגיים חדשניים שטרם נראו, לטענתם. גורם הבקיא בעסקה, אומר היום: "בניגוד לפרסומים הרבים, לא מדובר בהגברת התחרות בין התעשיות הביטחוניות. המיקוד של אירונאטיקס הוא בשכבה הנמוכה, בעוד שבשכבות הביניים ובזו הגבוהה רפאל פועלת בשיתוף עם אלביט ותע"א".



יכולות־על


כאמור, רפאל מביאה לשולחן יכולות ליבה משמעותיות, הנשענות על מורשת טכנולוגית בת עשרות שנים. רפאל עוסקת כיום בכל האספקטים האוויריים הרלוונטיים לעולם הכטב"ם, למעט כלי הטיס עצמו, ורותמת יכולות אלו לטובת פיתוח משותף של מערכות כטב"ם מתקדמות. תחת רשימת היכולות הקיימות ברפאל ניתן למנות: אלגוריתמים מתקדמים לשליטה ובקרה מהדור החדש והמותאם לדרישות השוק הנוכחי, אופטימיזציה והפעלה אוטונומית הדומה לזו המצויה ברכבים אוטונומיים, וכן מערכות תקשורת רשתית מתקדמות - כל אלו יאפשרו הפעלת כטב"מים ללא מגע יד אדם. 



מהצד השני נמצאת אירונאוטיקס, חברה צעירה, דינמית, בעלת גמישות תפעולית וניהולית ייחודית בשוק הישראלי והעולמי. זה מהווה עבורה יתרון בכל הקשור ל"היטמעות" בפרויקטים קיימים, והתאמה מהירה לדרישות חדשות. לדברי עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס: "הסינרגיה הזו תוליד מוצר משודרג המביא בשורה של ממש ושינוי לשדה הקרב המודרני".



כורח המציאות


האתגרים הביטחוניים המתפתחים בעולם מולידים תפיסה מחודשת של מערכות נשלטות מרחוק, אוטונומיות, שמסוגלות לתת מענה לכל תצורות הקרב - איתור, איכון, איסוף, תצפית ונטרול. האתגרים האלה באים לידי ביטוי ביתר שאת לאחרונה, כאשר אנו עדים לתקיפות של מכליות וספינות משא באזור מיצרי הורמוז, אבל לא רק. 



גם בישראל האיומים האוויריים הם אתגר משמעותי, מלבד רקטות תלולות מסלול וטילי נ"ט המשוגרים על כוחות צה"ל ועל תושבי עוטף עזה חדשות לבקרים. גם נושא הרחפנים וכלי הטיס הבלתי מאוישים צובר תאוצה, ואנו עדים לשימוש מתגבר בהם ע"י גורמים עוינים. מלבד זאת, משימות איסוף קרביות, תצפית והעברת מידע לשאר הכוחות הלוחמים, גם הן מסומנות כבר שנים כצורך מתגבר. הסינרגיה בין רפאל לאירונאוטיקס תוכל לייצר כטב"מים בעלי יכולות "בילד־אין", שעשויות לתת מענה לכל האתגרים הללו. עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס, מסביר: "השילוב הזה הוא מכפיל כוח ברמה המבצעית: המפעיל מתמקד במשימה, בעוד המערכת פועלת באופן עצמאי־אוטונומי, ובצורה יעילה ואופטימלית".



מיליארדי דולרים


חברת הייעוץ ההולנדית ASD, שחוקרת שווקים גלובליים, פרסמה בשנה שעברה דוח שממנו עולה כי שוק הכטב"מים בשנת 2016 עמד על כ־8.5 מיליארד דולר. ההולנדים מעריכים שעד שנת 2022 שוק הכטב"מים עשוי להתרחב ב־40%, ובהמשך אף להגיע לשווי של 13.7 מיליארד.



על פי הדוח, שתי חברות ישראליות נמצאות בין חמש החברות הגדולות בעולם, לתכנון וייצור כטב"מים צבאיים: אלביט מערכות והתעשייה האווירית. לא מן הנמנע שרפאל, הרואה עצמה כתעשייה הביטחונית המובילה היום בישראל, הן מבחינת הקידמה הטכנולוגית והן מבחינת שיעורי הרווח שלה, מתכוונת להיכנס לרשימה הזו, ולייצר לעצמה נישה ייחודית לא מבוטלת בעולם כלי הטיס הבלתי מאוישים. 



מבחינה שיווקית, תקוותן של אירונאוטיקס ושל רפאל, היא ששילוב ביניהן יאפשר להשתמש בקשרי הלקוחות של רפאל בחו"ל ובמערך השיווק המתוחכם שלה, ולשפר את שיווק המל"טים לשווקים חדשים. החברות פועלות במטרה לקבל את רישיונות השיווק הנדרשים, כדי לחשוף את המוצרים החדשים בשוק הגלובלי.