1. מחלה כלכלית

ממשלת סין ממשיכה לעשות מאמצים כבירים כדי להשתלט על וירוס הקורונה, ומשיקה שלל של תמריצים פיסקאליים כדי לסייע לכלכלה במצוקה. אחרי הזרמת הכספים למערכת הפיננסית, אספקת קווי אשראי מוזלים לחברות והתערבות בשוק המניות ובשוק המט"ח - הבנק המרכזי מפחית את שיעור הריבית שהוא גובה על הלוואות לטווח בינוני מהבנקים; הרשויות המקומיות מורשות לגייס אג"ח "יורוקות"; והממשל  שוקל לפצות את חברות התעופה על אובדן הכנסות.

2. ושוב נוהרים לזהב
חששות המשקיעים מהשלכות וירוס הקורונה על הכלכלה העולמית גורמים להם להמשיך ולהסתתר בחוף המבטחים של הזהב - מחירו חצה השבוע את רף ה־1,600 דולר לאונקייה, והאנליסטים מתקשים להעריך מהו הרף העליון לבהלה. חברות רבות, כמו אפל ואדידס, מתחילות לחשב את נזקי המגיפה, והמשקיעים סבורים כי הפד יצטרך להוריד את הריבית בעוד חודשים אחדים.

3. ירידה ביצוא של רוסיה לסין
היצוא של רוסיה לסין התכווץ בשליש בששת השבועות הראשונים של השנה. רוסיה רגישה במיוחד לירידת הביקושים בסין, אחרי שהנשיא פוטין החליט להסיט את הפעילות העסקית ממערב למזרח, בגלל הסנקציות נגד רוסיה ב־2014. חולשת הסחר מגיעה על רקע ניסיונות הממשלה להאיץ את הצמיחה אחרי שנים של סטגנציה. על אף הירידה במחיר הנפט, הנתונים מראים כי דווקא היצוא של נפט לסין לא ירד.  

4. העולם העסקי מתמודד עם הקורונה
ענקית הטכנולוגיה אפל הודיעה השבוע על פגיעה צפויה בהכנסותיה בגלל התפשטות נגיף הקורונה. אפל פרסמה אזהרה שלפיה היא עלולה שלא לעמוד בתחזיות שלה לרבעון הנוכחי. זאת בשל המחסור שנוצר במכשירי אייפון, בגלל השבתת מפעל הייצור בסין. בנק HSBC הודיע על ביצוע ארגון מחדש, שיוביל לקיצוץ של 35 אלף משרות בשלוש השנים הבאות. לדברי המנכ"ל, הקורונה עלולה להגדיל את ההפסדים.

5. מטפלים בשוק הנפט
מדינות אופ"ק ויצרניות הנפט מחוץ לאופ"ק אישרו את השתתפותן בכינוס שיתקיים בתחילת מרץ, שבמהלכו ידונו הצדדים בדרכים לייצוב מחיר הנפט. כך הסתיימו חילוקי הדעות בין ערב הסעודית שדחפה לקיצוץ, לבין רוסיה שסברה כי יש להמתין וללמוד על מגיפת הקורונה. המדינות בוחנות צמצום תפוקה בסך של 600 אלף חביות ליום.

6. זהירות, ברקזיט לפניך
באיחוד האירופי מכינים את הקרקע לקראת השיחות עם בריטניה באשר לתנאי הסחר החדשים. הבכירים בוועידה האירופית מבהירים לבעלי העסקים בבריטניה כי הסביבה העסקית הולכת להשתנות עבורם באופן מהותי. החברות בבריטניה מעבירות ביקורת על הקו הכללי של הממשלה, שחותר לצמצם את כניסת העובדים הבלתי־מיומנים. לטענת העסקים, הדבר ייצור מחסור חמור בעובדים.

7. האם השווקים באופוריה?
המשקיעים ממשיכים לשאול את עצמם: האם השווקים עברו השנה לשלב של אופוריה? מדדי המניות בארה"ב - S&P500  ובעיקר נאסד"ק 100 - ממשיכים בנסיקה, על אף החששות סביב נגיף הקורונה, והמכפילים מתייקרים. המכפיל של נאסד"ק 100 עומד על 38 - כפול מהרמות של 2011. המשקיעים מתקשים למצוא טיעון משכנע לטובת הדובים: התמחור מול האג"ח עדיין נראה אטרקטיבי, הכלכלה משתפרת, הפד תומך וארה"ב נתפסת כהשקעה דפנסיבית.