משבר האינפלציה והאנרגיה, הריבית העולה והחששות ממיתון אינם מרתיעים יזמים ישראלים מהרחבת השקעות באירופה. להפך: הם מנצלים את המשבר, בשיתוף בנקים וחברות ביטוח, לרכישת נכסים במחירים נוחים. רשתות בתי המלון ויבואנית המכוניות סמלת הודיעו על הרחבת פעילותן ביבשת.

מלונות פתאל בבעלות דוד פתאל מרחיבה את פעילותה בלונדון. היא חתמה על הסכם עם גופים מוסדיים לרכישת מלון דילי (DILY) בלונדון תמורת 90 מיליון פאונד. בנוסף, יושקעו 85 מיליון פאונד בשיפוץ ובהשבחת המלון ההיסטורי. בכוונת המיזם לממן את העסקה ממקורותיו העצמאיים ונטילת מימון מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות.

רונן ניסנבאום, המנכ"ל: "המלון יהווה תוספת משמעותית ויוקרתית לפורטפוליו הנכסים של קבוצת פתאל באי הבריטי, שיכלול עם השלמת העסקה 11 אלף חדרים ב־54 בתי מלון".

ואילו חברת בנייני העיר הלבנה נכנסת לפעילות מלונאית ברומא בהשקעה של 1.7 מיליארד שקל, בשותפות עם הפניקס וחברות מלונאות מובילות כמו ישרוטל ופתאל. החברה תרכוש ותשפץ שישה בתי מלון ברומא שיופעלו על ידי חברות ניהול בינלאומיות.

במקביל, מצויה החברה בטיוטות חוזים לרכישת ארבעה מלונות נוספים, ביניהם בניין בשטח בנוי של כ־24 אלף מ"ר בסמוך למדרגות הספרדיות ולפונטנה די טרווי ברומא, שעתיד להירכש בעלות של 160 מיליון יורו. היקף העסקאות הכולל עומד על כחצי מיליארד יורו. בין המלונות שיירכשו, נמצא מלון סבוי (Savoy Rome) הממוקם בוויה ונטו, מול השגרירות האמריקאית. בכוונת החברות להשקיע בשיפוץ סכום נוסף של כ־15 מיליון יורו ולהפוך אותו למלון יוקרה מוביל ברומא.

בנוסף, נרכש בניין המשרדים VIA IN ARCIONE, בשותפות עם חברת לאונרדו מרשת פתאל. הבניין יוסב למלון דירות בעסקה בהיקף של 13 מיליון יורו. מתוכננת השקעה נוספת של 7 מיליון יורו להסבתו למלון דירות.

איציק בן שוהם, יו"ר ובעלים: "ישנה מורכבות במימוש עסקאות נדל"ן ברומא, שכן מדובר בבניינים לשימור מחמיר בני 200־400 שנה. הרכישות לא היו פשוטות וסגירתן חייבה תכנון, הבנת השוק והפוטנציאל".

במקביל, דיווחה גם רשת מלונות ישרוטל על רכישת אותו מלון (סבוי ברומא) ב־62 מיליון יורו. המלון ייפתח בעוד 18 חודשים. ההסכם נחתם באמצעות חברה בת שתחזיק 50% מהזכויות בנכס.

ליאור רביב, המנכ"ל: "רכישת המלון ברומא מהווה צעד משמעותי ליישום התוכנית האסטרטגית של החברה לקדם פיתוח מלונאי מחוץ לגבולות ישראל. בימים אלה אנו תרים אחר הזדמנויות עסקיות במיקומים אסטרטגיים בעלי פוטנציאל תיירותי מובהק".

ואילו עומר לוי, יו"ר דירקטוריון יבואנית הרכב סמלת, הודיע על התרחבות שנייה באירופה וכניסת החברה ליוון. זוהי המדינה השנייה שבה החברה תפעל בשוק האירופי, לאחר ההצלחה ברומניה.

סמלת משווקת ברומניה את מותגי ג׳יפ, פיאט, אלפא רומיאו ואבארט מבית הקונצרן העולמי סטלנטיס. סטלנטיס, ששיווקה עד כה ברומניה, הודיעה על מכירת חברת ההפצה שלה לסמלת כולל כל המותגים שישווקו גם לשוק היווני.