מה אגיד, חברים – אין סימן מובהק יותר להזדקנות מאשר לראות את ענקית המדיה החברתית ששיגעה את העולם לפני עשרים שנה, עומדת מול הקהל ומבקשת מכולם, כמו מורה עייפה, סבלנות. אבל זו בדיוק היתה ההרגשה כשפרסמה מטא את דוחותיה לרבעון השלישי של 2022.

מה בעצם קורה שם, אצל הבייבי של מארק צוקרברג? סקירה מעמיקה שהוציא בית ההשקעות ילין-לפידות, מפרקת ומאירה את המהלכים שעוברים עכשיו על חברת האם של פייסבוק והאמת, הם מסקרנים מאוד. החלטתי לאמלק לכם, אבל מכיוון שלפחות על פי הנתונים אתם כבר פחות בפייסבוק, אני די בטוחה שיש לכם זמן לקרוא את הסקירה המלאה – וגם ממליצה עליה מאוד. מבטיחה לצרף לינק בסוף.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     קודם כל, מטא מבלה את השנה הזאת בצניחה חופשית. מה שהתחיל בפברואר בירידה ראשונה אי פעם במספר המשתמשים היומי בפייסבוק מאז הקמתה והמשיך ביולי עם ירידה בהכנסות, הפך ברבעון הזה לפספוס של התחזיות והצגה של ההכנסה הממוצעת הנמוכה למשתמש מזה שנתיים. פרסום הדוחות של הרבעון הביא לירידה של 25% במניות החברה ביום אחד. בסך הכל הצטמק שווי החברה בשנה האחרונה – ובעצם מאז מיתגה את עצמה מחדש כ-Meta, ב-650 מיליארד דולר.

2.     מחצית מהירידה ברבעון הזה – נובעת מהשינוי בשער הדולר. גם בלעדיו לא חסרים לחברה אתגרים, אבל השינויים במטבע ןבשערי החליפין גרעו מהכנסותיה הרבעון 1.8 מיליארד דולר, מה שהגדיל את הירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מ-2% ל-4%.

3.     אבל הצרה המרכזית והגדולה שלה היא הירידה בביקושים לפרסום. אמנם ענפי הבריאות והנסיעות תרמו לצמיחה ברבעון הזה, אבל הצמיחה הזו קוזזה על ידי שאר הענפים שסובלים מחוסר הוודאות בכלכלה העולמית. חברות גדולות צמצמו את ההשקה שלהן בפרסום – בניגוד, אגב, למפרסמים קטנים שנשארו יציבים, והביאו לכך שעל אף שמספר המודעות שהוצגו בשירותי החברה עלה ב-17%, המחיר הממוצע למודעה ירד ב-18%.

4.     מטא מבחינתה עסוקה עכשיו בהשקעות. בעיקר בכיווני ה"מטא-ברס" – השלב הבא באבולוציית האינטרנט, ששואף להקים מרחבים וירטואליים משותפים עם אלמנטים של מציאות רבודה. מה זה אומר? למשל אוזניות ה-Quest pro שפיתחה החברה, שמספקות מציאות מעורבת שמאפשרת לשלב אובייקטים וירטואלים בסביבתו של המשתמש, למטרות משחק, כושר או עבודה בצוות.  צוקרברג גייס כאן שיתופי פעולה של מייקרוסופט, זום ועוד, באמונה שזהו העתיד של הרשתות החברתיות ושל הטכנולוגיה – ברמה של מהפכה ומוצרים שעוד לא הכרנו, שעוד יחליפו את המחשבים האישיים. זה מסקרן מאוד, אבל כרגע זו עדיין השקעה שצורכת משאבים מרובים, ללא הכנסות. והיא דורשת, חוץ מסבלנות שאותה הוא מבקש מהמשקיעים, גם הרבה אמונה.

5.     גם בעולם היותר מוכר לנו עוד יש למטא אתגרים. כן, אנחנו מדברים על טיק טוק – הרשת החברתית הכי צומחת בימים אלו, שסרטוני הרילס של מטא עדיין לא נותנות לה פייט מספק, ובהחלט עדיין לא מתרגמים את המוצר להכנסות מספקות.

אז מה עכשיו? מטא עצמה מבטיחה קצת יזע ודמעות לפני שהיא מבטיחה שיפור ברבעון הבא. השאלה היא אם הקפטן של הספינה עדיין מחזיק במגע הקסם של הענף. נראה שנצטרף להמשיך לעקוב. ועד שנוכל לסכם את השנה כולה – כדאי לקרוא את הסקירה המלאה המפורטת של אמיר אלשיך מבית ההשקעות ילין לפידות, ממש כאן: