ענקית הטכנולוגיה "אמזון" צפויה לפטר כעשרת אלפים עובדים אשר מועסקים בחטיבת הקמעונאות, משאבי אנוש והטכנולוגיה, כך דיווח הערב (שני) עיתון "הניו יורק טיימס" האמריקאי. על פי הדיווח, חלק מהפיטורים יחלו כבר השבוע, ובכך יהיה מדובר בקיצוצים הגדולים ביותר בתולדות החברה.

על פי הדיווח, הקיצוצים שמתכננת ענקית הטכנולוגיה, צפויים להתמקד בחטיבת המכשירים של החברה, וביניהם גם "אלכסה", העוזרת הקולית והאישית של אמזון. על פי הערכות, מדובר בכ-3% מהעובדים הארגוניים של אמזון, ופחות מאחוז אחד, מכוח העבודה העולמי שלה, שעומד על יותר ממיליון וחצי, המורכב בעיקר מאנשים שעובדים בשכר שעתי. 

אמזון, שרק לאחרונה נלחמה כדי לשמר עובדים, יותר מהכפילה את התגמול במזומן לעובדי הטכנולוגיה שלה, תוך שהיא מציינת כי "שוק העבודה הפך לתחרותי במיוחד". המודלים העסקיים המשתנים בתדירות גבוהה והכלכלה שאינה במיטבה, הביאו לפיטורים רבים ברחבי תעשיית הטכנולוגיה. רק בשבוע שעבר הודיעה חברת META, חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, כי היא תפטר כ-11 אלף עובדים, כ-13% מכוח העבודה שלה. בעקבותיה פעלו גם חברות טכנולוגיה שונות כמו Snap, Stripe ו-Lyft.

מטא (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)
מטא (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

מגפת הקורונה תרמה לחברת הענק לייצר את העידן הרווחי ביותר שלה, כאשר הצרכנים נהרו לקניות המקוונות ברחבי הרשת ולשירותי הענק שלה. אמזון הכפילה את כוח העבודה שלה בתוך שנתיים. אך מוקדם יותר השנה, הצמיחה של אמזון הואטה לקצב הנמוך ביותר מזה שני עשורים, כאשר המגיפה החלה לדעוך. החברה התמודדה עם עלויות גבוהות בעקבות החלטות על השקעה יתרה והתרחבות מהירה, בעוד ששינויים בהרגליה קניות והאינפלציה הגבוהה פגעו בה.

כזכור, חברת מטא הודיעה בשבוע שעבר על פיטוריהם של 13 אחוזים מעובדיה, שהם למעלה מ-11 אלף בני אדם. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מטא (לשעבר פייסבוק), שנוסדה לפני 18 שנים, שמתבצע מהלך כזה. מדובר באחד מגלי הפיטורים המשמעותיים ביותר השנה בשוק הטכנולוגיה, והוא מצטרף לפיטורים המוניים בחברות נוספות - בהן טוויטר ומיקרוסופט.

מנכ"ל החברה, מארק צוקברג, שלח מכתב לעובדים בו נכתב: "לא רק שהמסחר המקוון חזר למגמות הקודמות, אלא שההאטה המאקרו-כלכלית, התחרות המוגברת, ואובדן פרסומות, גרמו להכנסות שלנו להיות נמוכות בהרבה משציפיתי. טעיתי בזה, ואני לוקח אחריות על זה". הוא הדגיש את הצורך להתייעלות, וציין כי החברה תעביר משאבים ל"אזורי צמיחה בעלי עדיפות גבוהה" - בהם תחומי הבינה המלאכותית, הפלטפורמות העסקיות ופרויקט המטאוורס.

בחברה ציינו עוד כי העובדים המפוטרים יקבלו פיצויים בסך 16 שבועות עבודה, לצד תוספת של שבועיים נוספים עבור כל שנה בה עבדו בחברה, וכל אחד מימי החופשה בתשלום שנותרו להם.