בשעה שהחורף בפתח והעולם כולו עסוק במשבר האנרגיה, ממשיכות להופיע יוזמות מפתיעות בתחום האנרגיה המתחדשת. ועל אף שכוונתי האישית הייתה להתחפר בטרנינג ולצרוך אנרגיה ישנה ממקור פחמימתי, לא יכולתי שלא להתעכב ארוכות על הסקירה שהוציא בית ההשקעות ילין-לפידות, העוסקת בכיוון שעליו לא ממש שמענו עד היום בתחומי האנרגיה הירוקה – הפקת חשמל מגלי הים. כדי שלא תישארו מאחור – אמלקתי לכם את עיקרי הדברים. 

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     קודם כל – אנחנו מדברים כאן על ממש הרבה אנרגיה. הפוטנציאל העולמי של אנרגיית הגלים (שלמעשה היא אנרגיית רוח, הנישאת על פני הים) גדול פי שמונה, למשל, מצריכת החשמל השנתית של גרמניה. פוטנציאל האנרגיה מהגלים בחופי ארה"ב בלבד, שווה ל-64% מייצור החשמל במתקנים הגדולים של ארה"ב. במלים אחרות, יש כאן הרבה מה להרוויח.

2.     היא גם מחפה על חסרונות שאר האנרגיות הירוקות. בשעה שאנרגיה סולרית תלויה בשעות שמש ארוכות – כלומר מוגבלת מלכתחילה לשעות היום בלבד ובעיקר לעונת הקיץ, ואנרגיית רוח מגיעה לשיאה באביב – הגלים נותנים עבודה כל הזמן. בכל שעה, בכל עונה, ולמעשה דווקא בחורף הם חזקים ואפקטיביים במיוחד לעניין הפקת האנרגיה. 

3.     אבל המשפט "אתה לא ממצה את הפוטנציאל שלך" מזמן לא היה נכון כל כך. ההבטחה הגלומה בגלים היא ברורה לחלוטין (ולמעשה ידועה לפחות מהמאה ה-13), אבל היכולת לנצל אותה – זה כבר סיפור אחר. בניית תשתיות לקליטת האנרגיה והמרתה בים הבלתי צפוי, הסוער (ומעלה החלודה) הופכת את הסיפור למאתגר במיוחד.

4.     ובכל זאת, לא מעט שנות מחקר בנושא נמצאות מאחורינו. משבר הנפט בשנות ה-70 של המאה הקודמת דחף אז מדענים להמציא שיטות ומתקנים שיועדו למטרה הזאת ממש, אבל כיוון שאף אחד מהם לא התגלה כיעיל מספיק – עם תום המשבר רובם נשכחו. ועדיין, גם בעשורים האחרים מנוהלים ברחבי העולם מספר לא קטן של פרויקטים שחותרים לנצל בכל זאת את האנרגיה הזאת.

5.     איזו מהטכנולוגיות תעלה לשלב הבא? לא ברור עדיין. כמאה פרויקטים ברחבי העולם עוסקים במרץ בתחום אך אף אחד מהם לא קרוב מספיק לשימוש מסחרי. ייתכן שהדרך לפצח את העניין תהיה שילוב של אנרגיות מתחדשות נוספות. אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולדווח (תהיו בטוחים שתהיה לנו האנרגיה), ובינתיים, שווה לקרוא את הסקירה המלאה של אמיר אלשיך באתר בית ההשקעות ילין לפידות