הכתבה נכתבה בשיתוף אלגואין בע"מ

נפגשנו עם א' (השם שמור במערכת) בדירתו שבמרכז הארץ. הוא היסס לגבי מתן ריאיון גם כשזה ללא פרטי זיהוי ולאחר שסירב בתוקף להיפגש, הואיל לשבת איתנו בבית קפה. רק כשהבטחנו לו שהוא יוכל לקרוא את הריאיון לפני הפרסום ולהטיל עליו וטו אם הוא יהיה בעייתי מבחינתו, הוא נעתר לבקשתנו.

א' רגיל להיות מאחורי הקלעים, באזור הדמדומים. הוא איש של צללים. אף אחד ממכריו ומשפחתו אינו יודע שבזכותו ניצלו הרבה חיים של ישראלים בארץ ובעולם בפעולות חשאיות הרואיות שיפה להם השתיקה. אפילו אשתו וילדיו אינם יודעים בדיוק במה הוא עוסק והם מסתפקים בכך שהוא בתפקיד סודי במערכת הביטחון ונעלם לעיתים בלילות ולעיתים לתקופות שונות מהבית.

מה גרם לך לצעד כל כך חריג?
"מעולם לא התעניינתי בשוק ההון. יש לי משכורת יפה וחיים נוחים יחסית, אבל יש בי גם סקרנות גדולה לחידושים וגם לריגושים חדשים. חברים טובים שלי וגם חבר'ה מהארגון הפסידו הרבה כסף במסחר ידני בשוק ההון. אז זה בכלל לא היה אצלי בגדר אופציה.

לפני כשנה וחצי נתקלתי בפרסום של אלגואין והבנתי שמדובר בתוכנה מיוחדת שמשקיעה באופן אוטומטי עבורך. קול קטן בתוכי אמר לי: 'לך על זה!', אז השארתי פרטים. 

חזרו אליי כבר למחרת. הייתי מלא בחשדות וחששות אבל הקול מהעבר השני של הקו היה מרגיע ונעים."

אז קפצת למים?
"לא מיד. כאמור אני אדם חשדן מאוד. התייעצתי עם קולגות על כל העניין הזה של מסחר אלגוריתמי והם היו אפילו יותר חשדנים ממני ונחרצים שזה לא כדאי לי. ואז הופיעה תמיכה מכיוון מפתיע: אשתי אמרה לי שהיא בעד לנסות. רכשתי את הרישיון למסחר במערכת ואז ירד לי מסך שחור. היה לי בלק אאוט מהעולם החדש הזה, שכל כך רחוק ממני. 

אבל בסדנה נרגעתי. הייתה שם הרבה תמיכה והעניין התבהר לי. התחלתי להתקדם בתרגול מסחר וכשהרגשתי בטוח בעצמי עברתי למסחר חי. כהרגלי אני מאוד זהיר אז הכנסתי סכומים מאוד נמוכים ולמרות הסיכון הנמוך כבר היו לי פרפרים בבטן, לדעתי מכיוון שהתחושה של חוסר שליטה הייתה זרה לי לחלוטין.

זה היה יום שישי אחד. אני לא אשכח את היום הזה. המחשב נכנס לעסקה עם הסכום שהגדרתי של 2,000$. השוק עלה ואז אחרי כמה שעות המגמה התהפכה והתחילו הפסדים. 

אני מסתובב בבית כמו עכבר שנלכד ובדאגה עמוקה למה האלגוריתם לא מחליט למכור ומהר ואז עשיתי את הטעות הראשונה והתערבתי לאלגוריתם במסחר. ביקשתי מהמערכת לצאת מיד מהעסקה עם כל ההפסדים. Big Mistake. המערכת יצאה בפועל מהעסקה אבל המשיכה לעבוד ולהציג מה היו אמורים להיות המהלכים הבאים שלה לו הייתה ממשיכה. ראיתי לתדהמתי שהמערכת הצליחה להחזיר לחשבון שלי את הסכום המלא של 2000$ ונוסף להם רווח נאה. בום!

הבנתי שהבהלה שלי מירידת השוק גרמה לי לעשות את הטעות הבסיסית של התערבות בפעולת האלגוריתם בגלל מעורבות רגשית שלי בתהליך. עשיתי את אותה הטעות מספר פעמים וצברתי הפסדים, ואז התקשרתי מאוכזב ליורם ברזני שהסביר לי שנתתי לרגש ולקולות רקע של חברים וקולגות לנהל אותי. הוא עצר את כל הפעילות שלי והחזיר אותי לסדנה שם הבנתי סוף סוף את כל העניין לעומק."

 פעיל מכוחות הביטחון הכה את וול סטריט בזכות תוכנה שסחרה עבורו (צילום: Shutterstock)
פעיל מכוחות הביטחון הכה את וול סטריט בזכות תוכנה שסחרה עבורו (צילום: Shutterstock)

ואז חזרת למסחר חי?
"כן! הפעם הייתי בשל לזה. ב -1.1.22 שזה תאריך יפה להתחלות חדשות, החלטתי להפעיל את המערכת עם אסטרטגיה שמרנית ברמת סיכון נמוכה והיה לי ברור שהפעם אני לא נוגע יותר במערכת. התחברתי לתוכנה וחוץ מהוראות מיורם לא נגעתי בשום דבר. וברוך השם, התיק שלי התחיל להרוויח כשכבר במחצית הראשונה של השנה היה לי 60% רווח בתיק. וזה כלל גם מההפסדים שהיו לי כשהייתי טירון. כלומר: אם לא הייתי מתערב מלכתחילה זה היה משהו כמו 90% רווח שזה מטורף."

וואו! ומאז?
"אני ממשיך בדרך הזו ולא סוטה ממנה ימינה או שמאלה. המחשב עובד בשבילי. הורדתי את הלחץ, אני נהנה מכל רגע וחי את החלום."

א' הרוויח ובגדול וכל זה בזכות החברה המצליחה אלגואין בע"מ שהוקמה על ידי יורם ברזני, שהוא נחשב בין המובילים בפיתוח של תוכנות מסחר אלגוריתמיות בשוק ההון האמריקאי, עם הצלחות מוכחות ומרשימות ביותר מזה שנים. התוכנה 'אלגואין טריידר' והאסטרטגיות הפועלות בה, הובילו משקיעים וסוחרים אמריקאים רבים לייצר רווחים עצומים של מיליוני דולרים וכל זאת כמעט ללא מאמץ מצדם כשהם נותנים ל'שכל' של אלגואין לבצע עבורם את כל העבודה.

כמו שראינו במקרה של א' להצלחה מרשימה בשוק ההון לא נדרש ידע קודם, אלא הכשרה כיצד להפעיל ולכוון תוכנה ידידותית למשתמש, כל זאת אצלכם בבית. בנוסף לרבים אחרים, זה בדיוק מה שאבי פרג'ון חווה בעוד שהוא ממשיך כרגיל בעבודתו כשומר בקניון. לאחר ההכשרה הקצרה שקיבל נותר לפרג'ון רק להפעיל את התוכנה במשך דקה ביום או במשך 5 דקות פעם בשבוע. התוכנה החכמה הזו פועלת באמצעות אלגוריתם מתקדם ועל פי התנודתיות בשוק מקבלת את החלטות המסחר, בין השאר בהתאם לסכום ההשקעה ולרמות הסיכון שנוח למשקיע לפעול בהן.

נפגשנו עם יורם ברזני, היזם שהקים את אלגואין, במשרדי החברה בתל אביב כדי ללמוד יותר על האפשרות שגם אנחנו, ללא שום ידע קודם, נעשה כסף בשוק ההון מה שלא הצלחנו לעשות עד עכשיו.

ביקשנו הסבר יותר מפורט על התוכנה והשימוש בה
יורם ברזני: "הפסדים אישיים שלי ממסחר ידני הובילו אותי להקמת חברת הפיתוח של התוכנה כבר בשנת 2002. זה היה פיתוח שבמקור יועד רק עבורי כדי להחזיר לעצמי את ההפסדים הכואבים שהיו לי. אבל, מתברר שהאדם מתכנן ואלוהים צוחק: הגורל הביא אותי עם המפתחים לכך שבשנת 2004 כבר זכינו בתחרות שהתקיימה בארצות הברית במקום הראשון מתוך 165 משתתפים, כאשר ייצרנו רווח של יותר מ-60% בשנה בוול סטריט וגברנו על כל החברות המובילות בתחום שהשתתפו בתחרות. 

התוכנה פועלת באופן אוטומטי לחלוטין כשכל החלטות המסחר וביצוע הקנייה והמכירה, מתבססות על ה'שכל' שלה שהוא מה שמייצר את היתרון מול הסוחרים האחרים בשוק. בשנים האחרונות האסטרטגיות שלנו הגיעו לכל המקומות הראשונים והיו בין המובילות בארצות הברית, שם אנחנו מספקים את השרות הזה כבר שנים רבות. עכשיו החלטנו לייבא אותו גם לישראל."

נשמע מבטיח. איך זה עובד?
"אנחנו מעבירים את הלקוחות שלנו סדנה ידידותית ומובנת גם למי שאין לו שום ידע או ניסיון קודם במסחר עצמאי בשוק ההון. שם אנחנו מלמדים את הבסיס וכאמור אפשר להתחיל ממש מאפס. בין המגיעים אלינו יש כאלה שבטוחים שיש להם את כל הידע שצריך על השקעות בשוק ההון ובסופו של דבר מתברר להם שהם לא יודעים את הדברים שבאמת מייצרים רווחים גבוהים. אנחנו מלמדים את השימוש בתוכנה ולאחר מכן מתקינים אותה במחשב של התלמיד. כל משתמש שלנו פותח חשבון מסחר אצל ברוקר אמריקאי מפוקח על ידי רשות ניירות הערך בארה"ב ויש לו גם נציגות דוברת עברית בישראל. הברוקר - TradeStation, הוא אחד הברוקרים המוערכים ביותר בארה"ב שזכה לאורך השנים בפרסים רבים על טכנולוגיית המסחר המתקדמת שלו הפועלת באופן אוטומטי לחלוטין.

למעשה, התלמיד מקבל אסטרטגיית מסחר מוכנה וכל שנותר לו הוא לכוון אותה כפי שהוא לומד בסדנה לפי רמת הסיכוי-סיכון הנוחה לו וסכום הכסף שהוא מקצה להשקעות אלה. במשך כל התהליך אנחנו נכנסים יחד, יד ביד עם התלמיד, למסחר האלגוריתמי והאוטומטי. בשלב הראשון על מנת להיכנס למסחר האמיתי, אנחנו מפעילים בתחילה את התוכנה במצב 'דמו' שבו התלמיד מפעיל את התוכנה ללא סיכון על נתוני אמת של השוק, ולאחר שאנו רואים רווחים יפים בחשבון, עוברים למסחר אמיתי."

יורם ברזני בנאסד''ק, ארה''ב       (צילום: באדיבות יורם ברזני)
יורם ברזני בנאסד''ק, ארה''ב (צילום: באדיבות יורם ברזני)

איך המערכת מחליטה מתי ובמה להשקיע?
"מדובר בתוכנה מאוד ייחודית שמנתחת ומחשבת את התנודתיות ואת 'רמות הפחד' הקיימות בשוק ההון בכל רגע נתון על ידי שימוש ב'מדד הפחד'. את החישובים הללו התוכנה מבצעת באמצעות נוסחאות מתמטיות מורכבות שפותחו בחברה לאורך השנים, כך שבסופו של דבר התוכנה יודעת מה לקנות, מה למכור, בכמה כסף להיכנס לעסקה ומתי גם לא לפעול על מנת להגן על הכסף שלנו."

מדד הפחד?
"כן. מתברר שיש מדד כזה. אפילו יותר מאחד. למעשה קיימים מספר רב של מדדי פחד בשוק ההון ונהוג להניח שהם מייצגים את רמת החשש של המשקיעים בשוק בכל רגע נתון. כשהשוק רגוע - רמת הפחד נמוכה. כשהשוק סוער ומאוד תנודתי - רמת הפחד עולה וזה קורה מאחר שלמעשה יש בשוק חוסר הסכמה מצד המשקיעים לגבי המחירים של הנכסים השונים. כשהשוק קורס – כל מדדי הפחד השונים קופצים גבוה מאוד ומגיעים לשיא. 

אחד ממדדי הפחד הידועים ביותר הוא מדד ה- VIX שהוא מדד הפחד העיקרי של הבורסה בשיקגו. הוא מייצג בעיניי המקצוענים את רמת הפחד שיש בקרב המשקיעים בכל רגע נתון. קיימים כשלושים מדדי VIX שונים והמערכת שלנו משקללת חלק מהם וגוזרת מתוך הנתונים הללו את מצב השוק, האם הוא אופטימי או פסימי, ולפי התוצאות ובהתאם לנתונים שהמשקיע מעוניין בהם כמו רמת הסיכון והסכום להשקעה, תוכנת 'אלגואין טריידר' מקבלת החלטה על קנייה או מכירה של ניירות ערך כמו מניות, תעודות סל או חוזים עתידיים. אפשר לדוגמה לפעול איתה במסחר במניות הידועות ביותר כמו אמזון ואפל וגם בתעודות סל העוקבות אחר המדדים המובילים בארה"ב ואחר התנודתיות."

מה גרם לכם להתמקד רק בהשקעות בשוק האמריקאי? 
"אנחנו פועלים רק בבורסה האמריקאית מכיוון ששם כ- 80% מהיקף המסחר הוא מסחר אלגוריתמי ואוטומטי ומבוצע על ידי מחשבים. בנוסף, השוק בארה"ב גדול מספיק על מנת למנוע מניפולציות במחירים.

אנו פועלים במיוחד בתעודות סל העוקבות אחרי התנודתיות. תעודות אלו עולות ויורדות בהתאם לפחד של המשקיעים בשוק, ואנו מתמחים בתעודות שהמנפיק שלהן מודיע לנו מראש מה עתיד להיות מחירן. אנו מנצלים את המידע הזה על מנת לייצר ממנו רווחים."

האם התוכנה יכולה לצפות אירועים דרמטיים שמשפיעים על השוק כמו אסונות ומלחמות?
"התוכנה אינה צופה את העתיד אבל היא כן מגיבה, פועלת במהירות ומונעת הפסדים. זה בדיוק מה שקרה בשנה האחרונה כשפוטין פלש לאוקראינה ויצר חוסר וודאות בשווקים ולכן היינו צריכים לפתח במהירות הגנה שקראנו לה 'אנטי פוטין' ומטרתה היא לשמור על הכסף שלנו מאירועים המתרחשים בשעות שבהן הבורסה לא פועלת. כך שבמקרה של תקיפה לילית של פוטין שעלולה להשפיע על השוק באופן משמעותי, התוכנה תדע לשמור על הכסף של המשקיע.

לדוגמה, בשבוע ההתקפות המאסיביות באוקראינה, הגנת 'אנטי פוטין' זיהתה מראש ובאופן אוטומטי את רמת הסיכון הגבוהה והשאירה מחוץ לשוק את כל הסוחרים באמצעות התוכנה וכך מנעה הפסדים גדולים שהיו מנת חלקם של משקיעים וסוחרים ידניים."

יורם, השתכנענו ואנחנו רוצים להשתמש בתוכנת 'אלגואין טריידר'. איך עושים את זה?

לצפייה בסדרת ההדרכות של תוכנת אלגואין השאירו פרטים כאן>>>ליצירת קשר טלפוני: 054-4770022

על פי דרישת הרשות לניירות ערך חשוב לדעת, להבין ולהסכים לכך שהמנטור ו/או החברה שבבעלותו אינם בעלי רישיון מכוח חוק הייעוץ ואינם עוסקים במתן שירותי ייעוץ, בשיווק השקעות ובניהול תיקים כהגדרתם בחוק. יורם ברזני, במישרין או בעקיפין, עושה את מירב המאמצים בכדי להכשיר את תלמידיו להיות סוחרים מצליחים ורווחיים בשוק ההון. יחד עם זאת, הוא לא יהיה אחראי בשום צורה שהיא לנזק ו/או להפסד שיגרם מהסתמכות בשימוש בתוכנה ו/או בשאר חומרי הלימוד באופן מלא או חלקי, ככל שייגרם. כל הנתונים המתפרסמים במסגרת הסדנה ולאחריה ובכל דרך פרסום בדבר ניירות ערך מכל סוג, מדדים וכיוצא באלה, הם לצורכי הלימוד בסדנה בלבד ואינם מהווים ייעוץ, ניהול תיקים או המלצה כלשהי למסחר בניירות ערך או לסחר מסוג כלשהו. התכנים המועברים במסגרת הסדנה ולאחריה אינם מהווים תמריץ ו/או המלצה ו/או ייעוץ לפעול בדרך כלשהי בשוק ההון. התכנים אינם מהווים תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואינם מתיימרים לייעץ בדרך כלשהי בדבר פעולות בשוק ההון. תוצאות עבר על סמך אופטימיזציה ומבחנים שונים אינן מהוות ערובה או מדד כלשהו לתוצאות ותשואות עתידיות. התוצאות המוצגות יכולות להיות תוצאה של מסחר אמיתי, מסחר במצב סימולציה או תוצאות של בדיקה לאחור ואין בתוצאות אלו בשום פנים ואופן בכדי להבטיח תוצאות דומות או תוצאות כלשהן במסחר עם תוכנת אלגואין. פעילות בשוק ההון דורשת ידע, הבנת סיכונים ומיומנות והיא אינה מתאימה לכל אדם ועשויה להיות כרוכה בהפסדים כספיים ניכרים. אין בשימוש בתוכנה ו/או בשאר חומרי הלימוד כערובה להשגת תשואה חיובי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אלגואין בע"מ