רכבי הטסלה על הכביש מתרבים כמו פטריות אחרי הגשם, וחזון הרכבים החשמליים הולך ותופס תאוצה, ובכל זאת – התחזיות לגבי דוחות הרבעון הרביעי והאחרון של טסלה ל-2022 היו פסימיות למדי. עם פרסומם התברר שהחששות לא סתם הופרכו, אלא בענק. סקירה מעמיקה של בית ההשקעות ילין-לפידות שיצאה אחרי פרסום דוחות הרבעון הרביעי והאחרון ל-2022, מנתחת את הליכי ההתייעלות של טסלה וגם את האתגרים. אמלקתי לכם, ןלמיטיבי הלכת – מצרפת בסוף גם את הסקירה המלאה. 

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     נתחיל בשורה התחתונה: טסלה שוברת שיאים. טסלה השיגה ברבעון זה את ההכנסה, הרווח התפעולי והרווח הנקי הרבעוניים הגבוהים ביותר בתולדותיה, לא פחות. בשנת 2022 כולה, עלתה ההכנסה הכוללת ב-51% לכ-81.5 מיליארד דולר, והרווח הנקי למעלה מהכפיל את עצמו והסתכם בכ-12.6 מיליארד דולר. שיעור הרווח התפעולי שלה עמד השנה על 16.8%, גבוה באופן ניכר מיצרניות הרכב המסורתיות.

2.     מה שמעצים את ההישג הוא מאורעות השנה האחרונה. שנה לא פשוטה עברה על החברה, שמנייתה ירדה במהלכה ב-65%. לאחרונה יצאה טסלה במהלך של הורדת מחירים אגרסיבית, שהגיעה עד כדי 20% - מה שגרם לחששות לגבי הרווח התפעולי שלה. גם השיבושים בשרשראות האספקה אתגרו אותה – וכשהצליחה להתגבר עליהם נוצר חשש שהייצור יגבר על הביקוש. אבל בינתיים, החברה מדווחת על מכירות גבוהות בינואר.

3.     טסלה עם רגל על הגז בכל מה שקשור לייצור. אין ספק שהעניין הזה הוא יעד מרכזי בהנהלת החברה, ואכן, במהלך הרבעון ייצר כל אחד ממתקני הייצור בקצב שיא. החברה עובדת גם על פיזור אחיד יותר של משלוחי הרכבים בין חודשי הרבעון, על מנת להקל בצווארי בקבוק של משלוחים. במהלך הרבעון ייצרה טסלה בארה"ב מספיק תאי סוללה 4680 באופן עצמאי כדי לספק סוללות ל-1,000 רכבים בשבוע, וזה לא היעד הסופי שלה. כמו כן, החלה החברה בייצור פיילוט של משאיות הסמי (הסמי-טריילר החשמלית), כאשר המשלוחים הראשונים החלו בדצמבר 2022. 

4.     גם תחום הנהיגה האוטונומית ממשיך להתקדם. כ-400 אלף נהגים בצפון אמריקה מנויים על תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה וצברו יחד נהיגה בהיקף של 100 מיליון מייל מחוץ לכבישים מהירים. טסלה ציינה כי בקרוב תושק גרסה שעתידה להיות 500% בטוחה יותר לעומת נהיגה אנושית, והיא תותקן על משאיות הסמי. 

5.     ואחרי כל זה, יש גם הכנסה נאה מתפעול ושירותים. ההכנסות של טסלה מתחום השירותים האחרים – מכירת רכבים משומשים, מכירת חלקי חילוף ועמדות הטענה בתשלום - הגיעו הרבעון לשיא של 1.7 מיליארד דולר. 

6.     אז איפה בכל זאת האתגרים? טסלה משדרת מסר ארוך טווח של צמיחה שנתית של 50% בשנה בכמות הרכבים המיוצרים. אולם, התחזית שסיפקה החברה השנה מדברת על ייצור של 1.8 מיליון רכבים, עלייה של 31%.  התוצאות כרגע מצוינות ועדיין נשאלת השאלה לגבי שחיקת הרווח – ויש גם את המצב המקרו-כלכלי שטומן חוסר ודאות גדולה בעתיד הקרוב. 

האם טסלה תמשיך לדלג מעל המשוכות? אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולדווח, ובינתיים, שווה לקרוא את הסקירה המלאה של אמיר אלשיך באתר בית ההשקעות ילין לפידות.