ד"ר אלי קוק, מרצה בכיר בחוג להיסטוריה כלכלית וראש התוכנית ללימודי ארה"ב באוניברסיטת חיפה, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM על קריסת בנק סיליקון ואלי שהכניסה את הכלכלה האמריקאית והעולמית לחרדה וזיכרונות מהמשבר הכלכלי של 2008 והסביר מדוע האיום הגדול ביותר מופנה כלפי שוק ההייטק. 

קריסת בנק SVB והבהלה בענף ההייטק: מה המשמעות עבור האזרח הפשוט?

"מה שאנחנו ראינו זה בעצם ריצה קלאסית אל הבנק, דבר שלא אמור לקרות היום בארצות הברית, כי מאז השפל הגדול של שנות ה-30, יש חוק שהמדינה הפדרלית מגבה כל חשבון בנק ב-250 אלף דולר, זה אומר שאתה לא אמור לחשוש שהפיקדונות שלך ייעלמו, ולכן אתה לא מוציא ולכן אין ריצה", הסביר. 

עם זאת, הדגיש כי כאן המקרה שונה. "מדובר בבנק מאוד חריג, שהוא לא בנק בעצם לאנשים רגילים, זה בנק לסטארטאפים, לכן 93 אחוז מהפיקדונות שם היו הרבה יותר מ-250 אלף דולר, ולכן כן הייתה להם סיבה להילחץ, ולכן כמו שאנחנו יודעים, הרבה סטארטאפים ביום חמישי כבר התחילו להוציא את הכסף. הייתה בסופו של דבר ריצה, ממש כמו שהייתה פעם במאה ה-19, וזה בעצם מה שקרה".

כמה השפעה יש למשבר כזה גדול על הבנקים הגדולים?
"יש ציפייה מאוד גדולה שאחד הבנקים הגדולים יקנה את הבנק הזה, ואז יכול להיות שבכלל הבעיות האלה ייפתרו מהר מאוד. אם לא, זה כבר מסתבך, אבל זה עדיין לא מסתבך ברמה של 2008".

בהמשך הרגיע קוק, וטען כי התנהלות הבנקים הגדולים בארה"ב שונה מהתנהלות הבנק הזה. "אלה סדרי גודל אחרים. זה גם אופי שונה של בנקאות. אלה בנקים שיש להם הרבה מפקידים, זה לא רק סטארטאפ, לא יהיה שם חשש של סכנה לריצה לבנקים", הבהיר. 

לדבריו, "צריך גם להגיד שהרגולציה על הבנקים הגדולים היא שונה, ולכן הם בכלל לא יוכלו להיתקל בזה. היום בבוקר בארה"ב מפנים אצבע מאשימה לממשל טראמפ ב-2018, שבנקאים, כולל אותו מנכ"ל של בנק סיליקון ואלי - שהיה אחד הלוביסטים העיקריים - בעצם פעל לשינוי אחת הרגולציות של אובמה אחרי 2008, שבעצם החריג בנקים בינוניים מהבדיקות על אימות הון הכי הכי קפדניות, לכן זה כנראה גם אפשר לדבר הזה לקרות".

הוא ציין כי "החשש הכי גדול כרגע זה בעצם להייטק. מדובר פה בסטארטאפים, אם הם לא יקבלו את הכסף בקרוב, גם אם הכסף יגיע אולי עוד חצי שנה, עדיין יכול להיות שאנחנו נראה קריסה של עשרות סטארטאפים, שזה מנוע מאוד חשוב גם לכלכלה שלנו בישראל, גם בארה"ב. זו סכנה, פשוט ייעלמו חברות".

אתה יודע להגיד כמה מתוך הלקוחות של הבנק הזה הם ישראלים?
"אי אפשר לדעת כרגע מה המספרים, אבל הניחוש שלי, לדעתי, כמה אחוזים משמעותיים. אני יודע ברמה האישית על כמה חבר'ה ישראלים שלא הצליחו להוציא את הכסף בזמן. זה יכול בהחלט גם להשפיע עלינו פה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm