פרופסור ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM אודות קריסת הבנקים בארה"ב, והסביר מהם הלקחים שניתן להפיק, מה השלכות הקריסה הכלכלית על העולם, ועל ישראל בפרט.

לאחר קריסת בנק SVB: זוהי חברת הענק האמריקאית שעלולה לקרוס
עשרות עומדים בתור להוציא את כספיהם: האם זה הבנק הבא שיקרוס בארה"ב?

בפתח הראיון, התייחס פרופסור ליידרמן לנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על הנושא: "הנאום הזה היה די צפוי מבחינת התכנים שלו. למעשה, הצעד החשוב יותר היה אתמול בערב כאשר הרגולטור האמריקאי הודיע שהוא מתערב בבנק בעמק הסיליקון. הקטע הכי חשוב מבחינת השווקים הפיננסים היה שאלו שמחזיקים כספים בפיקדונות הבנק יוכלו למשוך את הפיקדונות שלהם. החל מיום שני בבוקר כשהבנק ייפתח, אלו שמחזיקים כספים בפיקדונות הבנק, יוכלו למשוך את הפיקדונות שלהם כרצונם".

"לדעתי, מה שביידן אומר זה שאם יהיו שריפות יש להם מכבי אש מאוד טובים. הוא אומר 'אנחנו מקצוענים ואנחנו נדע לכבות את השריפות'. מה שצריך זה להבדיל בין בנקים קטנים לבנקים גדולים. בבנקים קטנים נקטו בכל מיני פוזיציות מאוד ספקולטיביות, כמו הבנק בעמק הסיליקון, ושהפיקוח והרגולציה עליהם היא בכלל לא באותה הרמה של הבנקים הגדולים", הוסיף.

בהמשך, התייחס ליידרמן ללקח שניתן להפיק מהפרשה: "יש כאן לקח של מה שצריך לעשות מבחינת הרגולציה, כי יש כאן כשל רגולטורי מסוים - הבנקים היותר גדולים מפוקחים בצורה מאוד טובה. ברור שנלמדו הרבה לקחים מהמשבר הגדול בשנת 2008. אלו בנקים שפיזור הסיכונים שלהם הוא הרבה יותר משמעותי. למשל, הבנק בעמק הסיליקון שנתן הלוואות ופיקדונות להייטק, שזה תחום שנמצא תחת לחצים מאוד גדולים והחזיק כמעט אך ורק אגרות חוב שמשתנות כל יום, וכל שעה, וכל דקה". 

"הבנק המרכזי של ארצות הברית תכננו לעלות את הריבית בשבוע הבא. כידוע מחר זה יום חשוב כי מתפרסם מדד המחירים של פברואר בארצות הברית, ומחרתיים אצלנו. אני מקווה שלא יהיה צורך בהעלאת ריבית. מצד שני, ארצות הברית נמצאת במתח פיננסי שצריך להרגיע. קשה להרגיע שווקים פיננסיים, אבל אין לי ספק שהם בודקים שוב ושוב את החשיפות שלהם, את הסיכונים שלהם. צוותי האשראי עושים עבודה לעומק ובודקים תרחישי קיצון - גם מבחינת נזילות ועמידות", הסביר הפרופסור.

בסיום הראיון התייחס ליידרמן לתפקודה של מערכת הבנקים בישראל: "לא אופתע אם נראה עוד נפילות של בנקים קטנים. מערכת הבנקים מפוקחת היטב על ידי בנק ישראל. בנק ישראל יודע בזמן אמת מה קורה בתיקי האשראי והמשכנתאות, ולחשיפות של הבנקים. תנודתיות יכולה להיות כמו בכל שוק פיננסי". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי