סוף סוף, משאיות הסמי טריילר של ענקית הרכב החשמלי. המסירה הראשונה והחגיגית נערכה לפני כארבעה
חודשים, וכעת הוציא בית ההשקעות ילין לפידות סקירה מיוחדת שמשקללת גם רשמים
ראשונים מהרכבים שכבר על הכביש. אמלקתי לכם את עיקרי הדברים. הסקירה המלאה
תצורף בסוף.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1. בואו נהיה שטחיים לרגע ונתחיל מהחיצוניות: משאיות הסמי של טסלה בהחלט
הולכות לבלוט על הכביש. הרבה יותר מאחיותיהן הפרטיות, שאמנם ניחנו בעיצוב
ייחודי אבל בכל זאת – משתלבות באופן יחסי בנוף. למשאיות הסמי של החברה יש
נוכחות שפשוט אי אפשר להתעלם ממנה. רחוקה לחלוטין מהעיצוב המאסיבי, הכבד
ועמוס הצינורות של משאיות הדיזל. העיצוב עתידני, נקי, אווירודינמי ומשדר משהו
אחר לחלוטין. איך אמרה מי שאמרה – כל העיניים עליי.


2. הלקוחות הראשונים חיכו לה שנים, והגיעו חגיגיים במיוחד לקבל אותה. נציגים
של פפסיקו ושל חברת הבת שלה פריטו-ליי, שהזמינו 100 משאיות סמי מיד אחרי
חשיפתן ב-2017, הגיעו לנבאדה בדצמבר האחרון כדי לקבל את המפתחות. פפסי
הודיעה בעבר שבכוונתה להשתמש ב-15 משאיות כאלה לפחות כדי להפוך את
אתר פריטו-ליי שבקליפורניה לאתר בעל אפס פליטות. לקוחות בולטים נוספים
הממתינים למשלוח המשאיות כוללים את וולמארט, Anheuser-Busch, ו-UPS.

3. הבשורה הסביבתית של הסמי היא משמעותית ורבת חשיבות. מדובר על כלי
להובלת מטענים ללא פליטות, שמנצח את רכבי הנפט המסורתיים בביצועים, עלויות
תפעול וחיסכון – מעבר לעניין האקולוגי שבה. ולא שאפשר לזלזל בעניין האקולוגי:
משאיות סמי מהוות רק כ-1% מסך כלי התחבורה בארה"ב, אבל אחראיות ל-20%
מכלל הזיהום מתחבורה. הזיהום שלהן משמעותי עד כדי כך שמדינות מסוימות כבר
מכניסות רגולציות שיאסרו כניסת משאיות דיזל לשטחיהן. מהבחינה הזאת – הסמי
של טסלה היא עניין דרמטי ממש.

4. המחיר שלה גבוה, אבל עלות השימוש שואפת לפצות על כך. אמנם לא פורסם
מחיר רשמי למשאיות אך בעבר דובר על כך שיתומחרו בכ-150 אלף דולר למודל
שהספק הנסיעה שלו ללא הטענה הוא 300 מייל וכ-180 אלף דולר למודל שנוסע
500 מייל. המחיר הזה גבוה בכ-20% ממחירן של משאיות דיזל אך עלויות השימוש
פר-מייל אמורות לתת פיצוי והחזר השקעה.

5. ואחרי כל זה – למה עד עכשיו ראינו רק את המסירה הראשונה של המשאיות? הייצור
של טסלה עדיין מוגבל כרגע, ונכון לעכשיו היא מייצרת רק את מודל ה-500 מייל, היקר
יותר. עם הגברת הקצב העתידית (שמושפעת גם ממענקי פיתוח ומיסוי שקיבלה 

ושתקבל), תוסיף גם את המודל הזול יותר. בכל מקרה, כוונתה המוצהרת של החברה
היא להגיע לייצור של 50 אלף יחידות ב-2024.

 6. ולצד כל אלה, ישנה גם תחרות: אמנם טסלה מיצבה את עצמה כחלוצה ומובילה
בתחום, אבל יצרניות רבות של רכבים כבדים כבור עובדות במרץ על משאיות חשמליות
משלהן, ביניהן דיימלר, וולו, פטרבליט ועוד. 

מה צופן העתיד בתחום, מתי נראה את המשאיות החשמליות תופסות נתח
משמעותי על הכביש והאם טסלה תמשיך להוביל בבשורה החשמלית על הכבישים?
אנחנו כאן נמשיך לעקוב ולדווח על הנעשה, ובינתיים, שווה לקרוא את הסקירה
המלאה של אמיר אלשיך באתר בית ההשקעות ילין לפידות.