ביטול המס על משקאות קלים הוביל לירידה של כ־22% במחיריהם לצרכן. כך עולה מבדיקה המסתמכת על נתוני האתר פרייסז, שמציג מחירים עדכניים מרשתות השיווק. כך למשל מחירה של שישיית אר.סי קולה 1.5 ליטר ברשת אושר עד בחודש מרץ, לפני ביטול המס, היה 37.90 שקל ואילו כיום מחירה 22.90 שקל בלבד – ירידה של 15 שקל.

מארז שישיית קוקה קולה, שנמכר ברשת רמי לוי לפני ביטול המס ב־49.30 שקל, נמכר אחרי הביטול ב־37.60 שקל – ירידה של 11.7 שקל. ממגוון המוצרים שנבדקו בפרייסז עולה כי יש ירידה ממוצעת של כ־22% במחירי מוצרי המשקאות הנפוצים ברשתות השיווק המובילות. לאחרונה העלו חברות המשקאות את מחיריהן בשיעור של 6%־8% - עלייה של 1.5־3 שקלים למארז שישיית 1.5 ליטר. חלק מהעלייה כבר מגולם במחירים החדשים וחלקה ייכנס לתוקף בחודש הבא.

השוואת מחירי שתייה קלה (צילום: מעריב אונליין)
השוואת מחירי שתייה קלה (צילום: מעריב אונליין)


"הטענה כי חברות המשקאות נהנו מכ־950 מיליון שקל, שהמדינה גבתה ממיסוי המשקאות, אינה נכונה בעליל. בפועל כל המס גולגל לצרכן והגיע לבסוף לקופת האוצר. ביטול המס, שתרם לירידת המחיר, כפי שמשתקפת מהנתונים של פרייסז, מוכיח זאת", ציין נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים ד"ר רון תומר.

לדבריו, מס המשקאות לא היה אפקטיבי ורק העלה את יוקר המחיה. "האינפלציה במשק הרימה ראש מהיום הראשון להכרזה על מס זה. טענו שבריאות משיגים בהסברה, שמאוד חשובה, ולא בענישה כלכלית", הוסיף.