שירות התעסוקה מפרסם היום (רביעי) את הדוח השנתי לסיכום המגמות שאפיינו את שוק העבודה בשנת 2022. על פי הדוח, שנה זו התאפיינה במרבית שלביה בירידה עקבית וגוברת במספר דורשי העבודה, כאשר מאז אפריל החלה להתאפיין במגמות הופכיות שהתרחשו בשתי קבוצות דורשי העבודה העיקריות – תובעי דמי האבטלה ותובעי הבטחת ההכנסה. 

שעה שמספר תובעי הבטחת ההכנסה רשם ירידה עקבית וגוברת, עד כי היקפם היה לנמוך זה כשני עשורים, הרי שמספר תובעי האבטלה רשם עלייה עקבית בהיקפו, גם אם מדודה, שנמשכת גם ברבעון הראשון של 2023. 

2022 הייתה השנה שבה מספרם הכולל של דורשי העבודה ירד כמעט בעקביות, אך עיקר מגמת הצמצום נזקפה לזכות הירידה במספרם של דורשי העבודה המוחלשים – תובעי הבטחת ההכנסה, תושבי האשכולות החברתיים כלכליים הנמוכים והעוסקים במשלחי יד המזכים בשכר יחסית נמוך. מנגד, נרשמה מגמת עלייה במספרם של דורשי העבודה היותר חזקים – עובדי הייטק, תושבי אשכולות חברתיים כלכליים גבוהים וכיוצא בכך.

מספרם החודשי של דורשי העבודה בשנה זו נע בין 150־168.5 אלף, הנמוך ביותר בעשורים האחרונים. אם ערב משבר הקורונה התמודדו 169 דורשי עבודה על כל 100 משרות פנויות, הרי שבאחרית 2022 התמודדו 106 דורשי עבודה על כל 100 משרות פנויות. כ־25.4% מכלל דורשי העבודה שהיו רשומים בלשכות השירות במהלך השנה השתתפו באימונים תעסוקתיים, בייעוצי קריירה, בסדנאות לחיזוק מיומנויות, בבנייה וביישום אסטרטגיות שיקום תעסוקתי ועוד.