כבר עשרות שנים שהחרדים מדברים על זה שחשוב להם מאוד שהחשמל שהם צורכים בשבתות ובחגים לא ייוצר בתחנות שעובדים בהם יהודים בשבתות וחגים. על רקע זה אישרה אתמול הממשלה הקמת מתקן לייצור חשמל כשר.

ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י, אומר כי "כבר 40-30 שנים יש שכונות שמתנתקות מהחשמל ועוברות לצי של גנרטורים פרטיים ויש גויים של שבת שמפעילים להם אותם עד צאת השבת. אם תסתובבו שם תראו את הגנרטורים האלה שעובדים על דיזל מאוד יקר ומזהם ומסריח ומה שיותר גרוע הוא שהוקמה מערכת של כבלים שנמשכת בין דירות ובתי כנסת, פחד אלוהים".

לפי דבריו של מור המצב הזה יכול להוביל לאסונות אצל משפחות החרדים ומונה מספרת פתרונות לבעיה:

"פתרון שהוקם לפני מספר שנים, כמו מצבר שיש לכולנו בפלאפון, רק ענקי, ובעצם יהיה אפשר להקים בשכונות חרדיות חוות מצברים שכזאת שתשרת להם את הצורך הזה של שבת וחג וזה פתרון פנטסטי - הוא נקי ולא מרעיש. הם משלמים על החשמל הכשר הזה בסופי שבוע הרבה יותר מאיתנו. התפתחה הטכנולוגיה ויש אפשרות להקים עבורם, או שהם יקימו פיתרון טוב, ולא משנה מה דעתי או דעתך על הצורך בו".

החלטת הממשלה שהתקבלה היום הייתה על פיילוט, פרויקט ענק בפני עצמו שתקים אותו חברת חשמל. ברגע שחברת חשמל מקימה אותו אז באופן מידי הכל נכנס לתעריף החשמל וכל המדינה משלמת את המחיר, גם האזרחים הקטנים. מור מסביר: "עבור כמה רחובות או גוש בניינים זה יכול לעלות עשרות מילוני שקלים, אם נדבר על שכונה בבני ברק זה כבר יכול להגיע למאות מיליוני שקלים. אם מדובר על העיר בני ברק, הליך שיכול להגיע ל-15-10 שנה, או לכל האוכלוסייה החרדית, זה יכול להגיע גם לטריליון שקל. למרות ההבטחות של שר האנרגיה כץ ושל ראש הממשלה -נתניהו שתעריף החשמל לא יעלה, הוא באמת לא יעלה במיידי ומאות מיליוני השקלים שיעלה הפיילוט חברת חשמל תשקיע. אבל אי אפשר לעבוד על הציבור, זה יוצא מהכיס של חברת חשמל ומה שלא נשלם היום הציבור ישלם מחר.

אז בסופו של דבר יש כאן שתי אופציות, או שחברת החשמל תקים את המצברים האלה, או שגורמים פרטיים כמו שתוכנן בהתחלה יקימו את זה. ואם זה ילך לכיוונים כאלה זה פרויקט שיכול לקחת בין 10 ל-15 שנים, מור מסכם ואומר: "אם חברת החשמל תקים את זה בעצמה אז רגולטור חברת החשמל היה צריך לקבוע תעריף שבסופו של דבר המשתמש ישלם כמה שזה יעלה, כלומר יהיה תעריך בסופי שבוע או בחגים. אם הסקטור הפרטי יקים את זה, זה יהיה עוד יותר פשוט כי יהיה הסכם בין אותה חברה למשתמשים החרדים והם ישלמו את עלות החשמל. כיוון שההחלטה היא עקומה אני קורא לחבריי החרדים - מה אתם עושים? זה היה דחוף עכשיו? ההחלטה הזאת רק מתדלקת את המחאה, אתם פוגעים באינטרס של עצמכם".