הורגלנו לחשוב שעסקים קטנים-בינוניים עסוקים יותר ב"לשרוד" מאשר בלגדול. ולכן הטענה הרווחת (והשגויה) היא שיחסי ציבור הם לעסקים גדולים, כך גם הדימוי לפיו "סוללת" אנשי יח"צ מקיפה את העסק ומנסה לפלס דרכו אל עולם התקשורת באופן דורסני. אך האם כך הדבר? האם אין מקום לשירותי יחסי ציבור גם במקרה של עסקים קטנים או בינוניים? התשובה היא שצריך להיות קשר הדוק בין יחסי ציבור לבין כל עסק, קטן וגדול כאחד.

השירותים של משרד יחסי ציבור חיוניים עבור עסקים קטנים לא פחות ואפילו לעתים אף יותר מאשר עבור עסקים גדולים. הסיבה הראשונה היא שלעסקים קטנים בדרך כלל אין ידע מקצועי-תקשורתי, הבנה וקשרים מתאימים באמצעי תקשורת ההמונים. ולכן קשה וכמעט בלתי אפשרי לקבל אזכורים רצויים בתקשורת ללא המשרדים המקצועיים שכן מכירים את הדרך לשילוב בכלי התקשורת הרלוונטיים.

אזכורים בתקשורת, באשר הם, יכולים להביא לחשיפה ולתוצאות טובות ומדויקות, בפרט עבור עסק קטן. צריך להדגיש שלא מדובר רק באמצעי התקשורת הארציים וההמוניים. במקרה של עסק קטן, דווקא כניסה לשדה המשחק של העיתונות המקומית או נישתית (למשל, מגזינים מקצועיים) יכולה ליצור הבדל גדול. משרדי יחסי ציבור ידעו כיצד להשתמש בידע המקצועי שהם צברו במהלך השנים כדי לזהות את זירת הפעילות המומלצת עבור כל עסק, ויחליטו עם הלקוח על אסטרטגיה שיכולה בהחלט להיות מנצחת.

רון שור (צילום: יחצ)
רון שור (צילום: יחצ)

עסק קטן שמצליח לפלס דרכו לעבר אמצעי התקשורת באמצעות משרדי יחסי ציבור מקבל יתרון משמעותי על פני המתחרים שלו, שבוודאי קיימים בכמויות מסחריות בכל תחום מקצועי או אזור גיאוגרפי. עסק קטן שמופיע אזכור שלו באמצעי התקשורת ייתפס באופן כמעט אוטומטי כמקצועי יותר על ידי הלקוחות הפוטנציאליים. מה גם שזוהי הדרך היעילה ביותר עבורו להיכנס לתוך ה”רדאר” ולקבל את תשומת הלב של מי שעתיד להיות לקוח שלו.

כל עסק, גדול או קטן, יודע שעליו להשקיע משאבים בפעולות השיווק והקידום שלו. במקרה של עסקים קטנים, עיקר הקושי נובע מכך שלא בטוח שימצא לו התקציב הגדול הנדרש לפעולות פרסום ושיווק אחרות. פעילות של משרדי יח”צ יכולה להיות יעילה פי כמה מהבחינה הזו, מכיוון שלא מדובר כאן בהוצאה של סכומי כסף אדירים. בין אם מקדמים את העסק באופן נקודתי ובין אם לאורך זמן, מדובר בסכומים סבירים שהעסק הממוצע יכול לעמוד בהם בקלות.

הכותב הוא רון שור, סמנכ"ל דולפין פרסום ויח"צ