כפי שקרה בסבבי הלחימה הקודמים, רבין מתושבי הדרום נפגעו כתוצאה במהלך מבצע מגן וחץ, כלכלית, עסקית וברכוש. אדם בלומנברג, סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות, שוחח עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM, והציג את דרישות ההסתדרות בסוגיה. "מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים המדינה מאפשרת לשר האוצר, באישור ועדת הכספים לאפשר הקצאת כספים מתוך קרן הפיצויים לטובת עובדים ומעסיקים שנפגעו ממלחמה או פעולות איבה", ציין. 

בצל סערת חוק קרן הארנונה: עיצומים בעיריות הגדולות, היכן יישבתו?
סמוטריץ' טוען: זה הסיכום שהשגתי עם חיים ביבס והופר

הוא הציג את הפעולות העתידיות שמתכננת ההסתדרות בנושא: "לצערי בשלוש השנים שאני בתפקיד, חוויתי כבר שלושה מבצעים, ושר האוצר מפרסם תקנות שקובעות לפי הקריטריונים של פיקוד העורף בתקופת המבצע. היו איזורים שהייתה הגבלת התקהלות או שלא יכלו להגיע לעבודה בגלל שאין ממ"ד או מתחם מוגן, או שסגרו את מוסדות החינוך וההורים נשארו עם הילדים, או אנשים עם מוגבלות ולכן המעסיק לא שילם להם. אז אנחנו מחכים לסיום סופי של המבצע וזה יעלה לאישור ועדת כספים וקובעים את הקריטריונים שנקבעו בהתאם להנחיות פיקוד העורף".

"יש לנו שני איזורים מרכזיים במבצע עד כה שהנחיות פיקוד העורף סגרו את מוסדות הלימוד וחלק ממקומות עבודה - עוטף עזה שזה עד שבעה ק"מ מרצועת עזה והאיזור הנוסף הוא בין 7 ל-40 ק"מ שגם היו עליהם הגבלות וסגירת מוסדות חינוך והגבלת התקהלות ולכן הם זכאים לפיצוי", הוסיף. 

בלומנברג התייחס גם לנושא העסקים שנפגעו כתוצאה מהשלכות המבצע: "בסמכות ועדת הכספים לאשר פיצוי בגין נזק ישיר ונזק עקיף. אני עוד לא מכיר שעל איבוד לקוחות יהיה איזשהו פיצוי ולכן לצערי לא הייתי בונה על זה. אנחנו כהסתדרות פועלים על מנת שיכירו גם לעצמאים וגם לשכירים באובדן ההכנסה ויקבלו פיצוי על יום ההיעדרות. במבצע "עלות השחר" יום ההיעדרות הוערך ב460 ש"ח ליום עבודה שבסוף זה אמור להגיע לעובד. המעסיק פונה לרשות המיסים לקרן הפיצויים, מקבל את הכסף ובסוף אמור להעביר את זה לעובד".

כמו כן, הבהיר כי ההסתדרות אינה לוקחת חלק במחאה נגד קרן הארנונה: "זו שביתה שלא נוגעת להסתדרות, היא לא נוגעת לעובדים. העובדים קיבלו הנחיות מהמעסיקים לא להגיע לעבודה והם משלמים להם שכר אז אנחנו לא מתערבים להם בזה אבל אני כן יכול להגיד שיש לנו חששות לגבי פגיעה ברשויות מסוימות אבל כן בסופו של דבר זה נושא שמרכז השלטון המקומי מול הממשלה ואנחנו תומכים במרכז השלטון המקומי בפעולה שהוא נוקט".