בזמן שוועדת הכספים של הכנסת טרודה בסוגיית קרן הארנונה השנויה במחלוקת, שמעכבת את אישור חוק ההסדרים כולו, ירדה מסדר היום אחת הרפורמות החשובות בנושא שכר דירה.

ל"מעריב" נודע כי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הוריד אתמול מסדר היום את הפרק העוסק בתנאי השכרת דירה והתנאים הנלווים.

יו"ר ועדת הכספים עשה את המהלך לאחר שהבין כי החוק במתכונתו הנוכחית לא יעבור במסגרת לוח הזמנים הקצר שנותר, אולם הסיבה המרכזית להתנהלותו של גפני היא כי השינויים שהיו מתבצעים לו החוק היה מאושר היו פוגעים במאות אלפי בעלי דירות שאינם מדווחים כחוק על הכנסותיהם.

במסגרת חוק ההסדרים הכוונה הייתה להרחיב את חובת הדיווח, כאשר כל בעלי הדירות הנוספות בישראל (גם כשמדובר בדירה נוספת אחת בלבד) היו חייבים להגיש מדי שנה הצהרה למס הכנסה על בעלותם על הדירה וההכנסות ממנה.

סעיף נוסף שיבוטל הוא ביטול ההצמדה השנתית למדד של ההכנסה הפטורה מהשכרת הדירה העומדת כיום על כ־5,400 שקל. לצד ההגבלות והדרישות, במסגרת החוק שאמור היה לעבור היו גם מספר הטבות, כאשר העיקרית שבהן היא הגדלה משמעותית של תקרת הפטור מהשכרת דירה - מ־5,400 שקל לחודש ל־7,500 שקל.

עוד נקבע כי במסגרת החוק תינתן האפשרות לקזז הוצאות על השכרת דירה חלופית מההכנסות על השכרת דירה. סעיף זה נועד לסייע בעיקר לגמלאים שהחליטו להשכיר את הדירה (מבלי למכור אותה) ולעבור לדיור מוגן או למגורים חלופיים. במקרה זה ההכנסות משכר הדירה אמורות היו להיות פטורות ממס.

כל הסעיפים הללו שנועדו לטפל לראשונה בסוגיית הפטור ממס על השכרת דירה ראשונה ירדו כאמור מסדר היום. לפוליטיקאים - ולא רק בממשלה זו, אלא גם בממשלת השינוי - לא היה את האומץ לטפל בסעיף נפיץ זה, שהוכנס לראשונה לפני כעשור וזאת כדי לעודד את השכרת הדירות לנוכח עליית מחירי הדיור.

בלי פרק השכירות בחוק ההסדרים אין העלאת פטור ל־7,500 שקל, אין קיזוז שכירות השכרה, אין חובת דיווח על דירה ראשונה, ואין ביטול ההצמדה למדד של הפטור מדירה ראשונה.