"המעורבים בתחום המשכנתאות בימים אלו חווים תמורות ושינויים. הבנקים מדווחים על גידול ניכר ברמת הסיכון בשוק בנוגע לשיעור המימון מן הנכס המשועבד (LTV) ויחס ההחזר של ההלוואה אל מול הכנסות", כך כותב בסקירה מיוחדת דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל.

לדבריו, "המסלולים של ריבית קבועה לא צמודה ומשתנה כל חמש שנים ללא הצמדה מצויים כיום בעדיפות ראשונה בתמהיל ההלוואה, לאחר שבשנים האחרונות המסלול הפופולרי ביותר היה הצמדה לריבית הפריים" (שהגיעה השבוע לשיא של 6.25% לשנה).

"לפי הנתונים שפורסמו, לאחר שנתיים של גאות בשוק המשכנתאות, הבנקים חווים ירידה משמעותית בביצועים - מ־13.4 מיליארד שקל במרץ 2022 ל־4.6 מיליארד שקל בלבד באפריל 2023 - שפל של 3.5 שנים. הביצוע הנמוך באפריל מוסבר בחודש חגים שבו הפעילות הייתה מצומצמת.

"לנוכח ההאטה ועליית הריבית יש ביקוש גובר למשכנתה שלא לצורך רכישת דירה אלא לצרכים כמו סילוק הלוואות לרכב, הלוואות שנלקחו בכרטיסי אשראי או הלוואות ממקום העבודה.

"תופעה נוספת היא מיחזור הלוואות שנלקחו ופריסת הלוואה קיימת לטווח ארוך והמרת מסלולי פריים שהתייקרו למסלולים המאפשרים החזר חודשי נמוך יותר, גם בסביבת ריבית גבוהה".

מייזליק מסביר: "לעתים קרובות הלקוחות בוחרים לפצל את ההלוואה בין מספר בנקים וממחזרים את מסלולי ההלוואה שהתייקרו בבנק מתחרה, המעניק תנאי הלוואה משופרים, ואת חלק ההלוואה האחר שבריבית נמוכה מותירים בבנק שבו ניתנה ההלוואה המקורית".