"שנת 2023 תסתיים בגירעון סביב ה־1% בלבד, ולכן גם היקפי גיוס החוב לשנת 2023 לא יהיו דרמטיים ביחס ליכולתנו לגייס חוב", אמר ל"מעריב" החשב הכללי במשרד האוצר (חשכ"ל) יהלי רוטנברג במהלך כנס רואי החשבון. דבריו אלה סותרים הערכות שלפיהן הגירעון בפועל יהיה גבוה יותר.

לפי הנתונים, יחס החוב לתוצר לשנת 2022 עמד על 60.8% - ירידה מ־71% בתוך שנתיים. גיוס החוב השנתי ירד משיא של 265 מיליארד שקל בשנת 2020 ל־63 מיליארד שקל. לפי החשכ"ל, ישראל תידרש להכפיל את השקעותיה בתשתיות, ועד 2035 להשקיע בכל שנה כ־5% מהתוצר. מדובר בסכום מצטבר של יותר מ־90 מיליארד שקל במונחי שנת 2023.

רוטנברג הזכיר את כוונת האוצר למאבק בפשיעה במכרזי מדינה ואמר: "מדובר בשיתוף פעולה הדוק בינינו לבין משרד המשפטים, משרד הביטחון, המשטרה ועוד שורה של משרדי ממשלה, במטרה להילחם בתופעה המסוכנת של השתלטות ארגוני פשיעה על מכרזי המדינה. ההיקף הכספי שמתגלגל לגורמי פשיעה מקופת המדינה מוערך במיליארדי שקלים. לא נאפשר לגורמי פשיעה ללכלך את המכרזים המשולמים מכספי הציבור. באחריותנו לקבוע את כללי המשחק".

רוטנברג הזכיר את תרומתם של רואי החשבון המסייעים למדינה במגוון תחומים, בשכר טרחה העולה על 100 מיליון שקל בשנה. למשל, עולמות הביקורת החיצונית והבקרה הכספית, הביקורת הפנימית, שירותי עיון בהיקפים רחבים כמו ניהול סיכונים, מיסוי וייעוץ חשבונאי.