חודשים ספורים לפני שהוא מסיים את תפקידו ורגע אחרי אישור תקציב המדינה בכנסת, יו"ר רשות החדשנות עמי אפלבוים מותח ביקורת על תקציב הרשות לשנתיים הקרובות. בשיחה עם מעריב אונליין הוא אומר כי "תקציב רשות החדשנות בשנת 2023 יסתכם ב-1.5 מיליארד שקל ובשנת 2024 ב-1.4 מיליארד. בשנת 2022 הוא הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל. התקציב הוא קטן מדי ולא יאפשר את מילוי יעדי הרשות".

האם אני שומע נכון? בשנת 2023 התקציב יישאר ללא שינוי וב-2024 הוא אף ירד?
"לצערי זה נכון. אני יודע שכל מנהל של גורם מתוקצב כמו רשות החדשנות תמיד אומר שמה שהוקצה לו אינו מספיק אך במקרה שלנו התקציב רושם ירידה ריאלית כבר עשרים שנה. בשנת 2002 התקציב של המדען הראשי, כך נקראה בעבר ראשות החדשנות, הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל. אם עושים חישוב ריאלי סכום זה היה שווה כ-5.2 מיליארד שקל בכסף של היום. מאז עבר הרבה זמן והיו הרבה שינויים בארץ ובעולם אך אני סבור שכדי שרשות החדשנות תוכל לעמוד ביעדיה אנחנו זקוקים לתקציב שנתי של כ-2.5 מיליארד שקל לשנה. עם סכום כזה נוכל לתמוך בחברות הזנק, קרי חממות טכנולוגיות, לקדם את השילוב בין האקדמיה ותעשיות עתירות מדע ולהפוך מחקרים יישומיים למוצרים, לקדם שילוב טכנולוגיה מתקדמת בתעשיות מסורתיות ולהוזיל עלויות יצור ולייצר מוצרים ושירותים שיהיו בעלי כושר תחרות בשוקי העולם ולהגדיל את הפוטנציאל הגורם האנושי עלי הכנסת מעגלים נוספים לענף כמו ערבים ודרוזים, פריפריה וחרדים".

אמרתה שתקציב הרשות רושם ירידה ריאלית מדי שנה. בהתחשב בעובדה שההיי טק הוא חוט השדרה של הכלכלה והיצוא ושהתקציב שלכם, כמו של משרדי ממשלה אחרים מושפע מתנודות פוליטיות שונות, מה היית מציע כדי שהתקציב שלכם ישמור לפחות על יציבות ריאלית?
"אני מציע לבחון לעומק את ההיי טק במדינה - את תרומתו לכלכלת ישראל ואת מעמדו בעולם. צריך לקבוע תקציב שנתי ולהצמיד אותו לתל"ג של ישראל ולסירוגין לתקציבי המדינה. יקבע שהתקציב צמוד לאחוז מסוים של התל"ג או של תקציב המדינה או שילוב של השניים".

אתה עומד לפרוש בסוף השנה מה הייתה רואה בהצלחה בתפקיד שמילאת?
"ענף ההיי טק מאוד דינמי. יש שינויים מהירים בפיתוחים טכנולוגיים ובעיני חשוב ביותר לקדם תשתיות שיוכלו לאפשר פיתוחים וייצור עתידי. מבחינתי הצלחה בתפקידי משמעותה שאם בעוד חמש או עשר שנים התשתיות שהקמנו יאפשר להקים חברות שמפתחות טכנולוגיות שעכשיו נחשבות לעתידניות אך בעוד חמש או עשר שנים יחשבו כ-MAINSTREAM, כמו מחשבי קוואנטום, בינה מלאכותית, ננו-טכנולוגיה, BIO CONVERGENCE שמשלב ביוטכנולוגיה עם מחשוב והנדסה, CLIMATE TECH ועוד".