מנהל רשות המסים ערן יעקב דוחה על הסף את היוזמה להנהגת מע״מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון, שהוצעה על ידי יו"ר ועדת הכלכלה ח״כ דוד ביטן (הליכוד). גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דוחה את היוזמה. היקף הכנסות המדינה ממע״מ הסתכם בשנה האחרונה ב־138 מיליארד שקל.

בהופעה בכנס רואי החשבון באילת בהנחיית עופר מנירב, נשיא הכבוד של הלשכה, אמר אתמול יעקב כי "הפחתת מע״מ אינו הפתרון לבעיית יוקר המחיה. יוקר המחיה בישראל נובע בין היתר מקיומם של קבוצות ריכוז ומונופולים, והפחתת רגולציה".

לדברי יעקב, "כדי לפתור את בעיית יוקר המחיה יש לטפל במוקדים אלה דרך עידוד התחרות. מע״מ דיפרנציאלי הוא דבר רע מאוד. גם בבנק העולמי אמרו לנו 'אל תיגעו במע״מ'. שינויו ייצור בעיות אכיפה, תרגילים של סוחרים וקומבינות בין סוגי המוצרים לפי גובה המע״מ (כפי שהדבר נעשה כיום בפירות וירקות - י"ש)".

מנהל הרשות הוסיף כי "אני לא בטוח שהפחתת המע״מ תתגלגל לציבור. ייעשה ׳שיפטינג׳ בין המוצרים. בכל מקרה חלק גדול מהפחתה זו יישאר אצל הספקים. עבודות כלכליות שנעשו מוכיחות כי מע״מ הוא מס רגרסיבי. החמישון התחתון ייהנה מפטור על מוצרי מזון בסכום של 140 שקל בחודש והעליון מפטור של 220 שקל. מדובר בבזבוז מיותר של כסף ממשלתי, כאשר נוסף לכך יהיו בעיות אכיפה קשות״.

יעקב דיבר בכנס על כלכלת הקריפטו, שמחזור העסקים באמצעותה נאמד ב־20 מיליארד שקל בשנה. הוא אמר כי בכוונתו להוביל בקרוב מהלך של גילוי מרצון על ההכנסות ממטבע זה מבלי להפעיל נגד המדווח הליכים פליליים.