מנהל רשות המסים ערן יעקב יצא אתמול באזהרה חריגה כי "הפחתת מע״מ על מוצרי מזון - פתח לקומבינות". בשיחה היום (רביעי) עם גדי נס ב־104.5fm, יהודה שרוני ('מעריב') התייחס לדבריו ועדכן בפרטים.

מנכ"ל יוחננוף: "הנגיד חייב להוריד את הריבית"

בפתח הראיון, שרוני הסביר את דבריו של יעקב: "אם לוקחים מוצר שאין עליו או שיש עליו מע"מ מופחת לעומת מוצר שיש עליו מע"מ מלא, אז הולכים לקופה הרושמת ועלולים לרשום אותו כמוצר מזון שיש עליו עליו מע"מ מופחת של שמונה אחוזים ולא של 17 אחוזים וכתוצאה מזה, קופת המזון ניזוקה. אלה דברים מאוד מורכבים, מה גם שמבחינה מוסרית מי שיהנה מהפחתת המע"מ על מוצרי יסוד הם בעיקר העשירונים העליונים שמוציאים הרבה יותר, אז איפה הצדק ואיפה ההגיון? זו הצעה שחוזרת ועולה בהרבה פורומים ובסופו של דבר היא לא תתגשם ולא תראה אור. מכיוון שאם היו מפחיתים מע"מ על מוצרי יסוד במזון, אולי נפחית מע"מ גם בתרופות".

"כל עוד הרפורמה לא תוסר סופית מעל סדר היום בהצהרה חד משמעית של ראש הממשלה, תישאר באוויר עננה של סימני שאלה ביחס לאילו דברים יכללו. אין ספק שזה משפיע - רק אתמול היה פרסום שנסוגו מהדרישה למנות שני נציגים בקואליציה בוועדה למינוי שופטים - השקל התחזק לעומת הדולר בכאחוז, הבורסה גם כן. ז"א שיש קורלציה ישירה בין השקל, לדולר לרפורמה ביחס לבורסה, ביחס לוודאות המשקיעים וביחס לכל דבר שקשור לכלכלה, אבל עדיין קיימת עננה וכל עוד היא לא תוסר ועל סדר היום תעמוד הרפורמה המשפטית, אין ספק שזה מתכתב עם הכלכלה, ונתניהו מבין זאת".

על הצהרות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהכלכלה יציבה, הבהיר: "עם כל הכבוד לשר האוצר, מה זה משנה מה הוא אומר כשהנתונים בשטח מדברים בעד עצמם? שר האוצר יצא אתמול לפריז כדי לקדם השקעות בישראל, הוא רוצה להראות שלמרות כל סימני השאלה ועננת חוסר הוודאות, משקיעים מגיעים לישראל, אבל זה לא באמת ככה".

כדוגמא, ציין כי "הגיע אתמול לישראל יושב ראש AI סם אלטמן שפיתח את הבינה המלאכותית והוא לא נפגש עם ראש המממשלה, הרי איזה פלא. הוא נפגש עם כל העולם ואשתו אבל עם נתניהו הוא הסתפק בשיחה טלפונית בגלל הרפורמה, זה מציק, אלה דברים שלא אמורים לקרות במיוחד אם אנחנו נמצאים במדינה שבה הכלכלה היא חשובה. לכן, מנסים כל הזמן ליצור ספינים שלמרות ש'הכל בסדר', יש עדיין הרבה דברים שיוצרים סימני שאלה וזה משפיע. אנחנו רואים את זה בריבית שממשיכה לעלות, יותר מזה, אם חשבו שהריבית כבר לא תעלה, הנגיד רומז שייתכן וגם בהחלטה הבאה הריבית תעלה".

עשרות אלפי מפגינים נגד הרפורמה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
"אבל הנדל"ן הוא המנוע של המשק", אמר גדי בדאגה, ושרוני הסביר: "שמעתי ממנהל רשות המיסים שמיסי הנדל"ן ב2022 הסתכמו ב־26 מיליארד שקלים, זה נתון מדהים כי מיסי הנדלן בשנה רגילה מסתכמים בכ־10 מיליארד שקלים, זאת אומרת שהמשק היה בשיא הפריחה. כרגע יש ירידה בעסקאות הנדל"ן, יש ירידה מסוימת בהתחלות הבניה בגלל חששות הקבלנים, והדברים האלה משפיעים על הצמחיה, על ההכנסות ממיסים, וזה לא צריך לקרות".

לבסוף, סיכם: "בשורה התחתונה, הרפורמה המשפטית עדיין משפיעה, למרות שלדברי אחדים מאנשי הליכוד היא מתה, נתניהו עדיין מנסה לשחק בשני המגרשים בו זמנית. אין בכלל ספק שיש לכך השלכה ישירה על המשק, את זה אומרים גם בבנק ישראל וגם בחברות דירוג האשראי הבינלאומיות שלפחות להם אנחנו מקשיבים. ואם נתניהו רוצה הזמנה לביקור מהנשיא ג'ו ביידן, אין ספק שהקפאת הרפורמה או ביטולה, תהווה את הויזה של נתניהו".