"בשנת 2022 גבינו שיא של 26 מיליארד שקל ממסי נדל"ן, וזה חריג בכל קנה מידה. בשנה רגילה גובים 9־12 מיליארד שקל. מאפריל 2022 ניכרת ירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן, אך התחלות הבנייה לא נפגעו", אומר מנהל רשות המסים ערן יעקב. יעקב מוסיף: "הובלנו מספר מהלכים שיקלו ויעודדו התחדשות עירונית. 38 אלף דירות נבנו בזכות ההתחדשות העירונית. התהליכים הללו יבואו לידי ביטוי במחירי הדיור. זאת בהנחה שחוקי הכלכלה עובדים, וכשיש ירידה בהיקף העסקאות - תהיה גם ירידת מחירים".

מומחה מסביר: כך הריבית משפיעה על מחירי הדיור

לדבריו, "היקף ההכנסות ממסים ב־2022 הגיע לשיא שלא היה כמותו מאז 1987. זה מעיד על כוחה של הכלכלה ועל יעילותה של רשות המסים. ב־2023 המספרים ירדו והופחתו בתקציב בצד ההכנסות. בנק ישראל העלה בעקבות כך את הריבית, ומחירי המשכנתאות זינקו".
הוא מוסיף: "הגיע הזמן לאפשר איגוח כדי ליצור מקורות הון נוספים. אנחנו משוחחים בנושא עם בנק ישראל".

על הטענות נגד החמרת הכללים על עסקות במזומן הוא אומר: "המזומן הולך ונעלם בכל העולם, ואין סיבה שישראל תהיה שונה. ב'מדינה קטנה' כמו סין מרבית העסקאות נעשות דרך אפליקציית ויצ'אט. גם בשוודיה כמעט אין מזומן. צמצום השימוש במזומן יצמצם את הכלכלה השחורה, ובעיקר יסייע להילחם בצ'יינג'רים שבאמצעותם נעשה שימוש מצד ארגוני פשיעה".

את ההחלטה לאשר לעסקים קטנים לנכות 30% מהוצאותיהם מבלי להגיש דוחות מכנה יעקב "מהפכה מטורפת, שתגדיל את הנטו השנתי של מאות אלפי בעלי העסקים קטנים ב־3,000 שקל בשנה. "לא שההחלטה אינן חפה מסיכונים, אבל בכך זאת החלטתי לאשרה".

מנהל רשות המסים תוקף את ההצעה להפחתת מע"מ ל־8% על מוצרי מזון: "זה אינו הפתרון לבעיית יוקר המחיה. מע"מ דיפרנציאלי הוא דבר רע מאוד, וגם בבנק העולמי אמרו לנו ׳אל תגעו במע"מ. שינוי המע"מ ייצור בעיות אכיפה ותרגילים וקומבינות של סוחרים בין סוגי המוצרים".
"אני לא בטוח שההפחתה תתגלגל לציבור.

ייעשה ׳שיפטינג׳ בין המוצרים. חלק גדול יישאר אצל הספקים. עובדות כלכליות מוכיחות שמע"מ הוא מס רגרסיבי. החמישון התחתון ייהנה מפטור על מוצרי מזון בסכום של 140 שקל בחודש, והעליון - מפטור של 220 שקל. מדובר בבזבוז מיותר של כסף ממשלתי, שייצור בעיות אכיפה קשות".

הכתבה עם מנהל רשות המסים תפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"