מוקדם יותר היום (ראשון) פורסם כי שפל של שני עשורים נרשם בהיקף עסקאות הנדל"ן ברחבי הארץ. רוני מזרחי, יו"ר קבוצת מזרחי ונשיא לשכת הקבלנים, שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, והעריך האם הדבר מעיד כי אנו עומדים בפני ירידת מחירים. 

מומחה מסביר: כך הריבית משפיעה על מחירי הדיור
מנכ״ל רמ״י: ״הצעתנו למכרזי מחיר מטרה שייכשלו: שיווק קרקע בפריפריה - יחד עם קרקע במרכז״ 

"אכן יש האטה רצינית מאוד, מדובר בכ־50 אחוז ירידה בכמות העסקאות. ביקוש לדירות כמובן שעדיין קיים", ציין והוסיף: "אנשים רוצים לקנות דירה, אך בסביבת ריבית מטורפת ודאי שלא ניתן לעשות עסקים. האזורים שהכי נפגעו הם אותם מקומות יקרים בתל אביב. המחירים לא יכולים להמשיך לעלות, השוק נכנס לטירוף, נכנסנו למצב בו הכסף יצא מהאופנה. אנחנו יודעים היום שקבלנים שילמו על מגרשים כ־50-80 מעל מחיר השמאי הממשלתי.

עם זאת, הבהיר: "בכל דבר שלילי יש גם משהו חיובי, ישנם 50 אחוזי עלייה בכמות המשכנתאות. קנו פחות דירות ולקחו יותר משכנתאות". כמו כן, העביר ביקורת כלפי נגיד בנק ישראל, אמיר ירון: "האשם הראשון הוא נגיד בנק ישראל, הוא היה צריך להעלות את הריבית אבל לא בטירוף, ולשמור קצת נשק צמוד לחזה. אנחנו מגיעים למצב של כדור שלג של העלאות ריבית. המשק שלנו הוא מבין העשרה הטובים ביותר בעולם כולו". 

בסיום דבריו, התייחס מזרחי למצבם של הקבלנים בישראל נוכח הלך הרוח בענף הדיור, והדגיש: "מעריך שבין 500 ל־1,000 קבלנים יפשטו השנה את הרגל. בסביבות 8-10 אחוז מהקבלנים הפעילים ייצאו ממעגל העבודה, ואז נראה כל הזמן מחסור בדירות. ביוני שנה הבאה נראה שוב עליית מחירים. שר השיכון היום לא מבין והמנכ"ל שלו לא מבין. אנחנו נמצאים במצב קטסטרופלי למשק כולו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.