"מוועדת יוקר המחיה הזאת אני לא מצפה לכלום. יושבים פוליטיקאים ומדברים עם עצמם. אבל גם אם יישבו איתנו, זה לא מספיק. צריך לשבת כולם יחד בשולחן עגול ולפתור את הבעיות". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר. לדבריו, "יש כבר מספיק ועדות במדינה. אם אנחנו לא חלק מהעניין, הפתרון שיושג לא יהיה מתאים. לכן אני לא מצפה שקבינט יוקר המחיה יהיה הצלחה גדולה. השולחן העגול צריך לכלול יבואנים, קמעונאיים ויצרנים, ואם צריך - גם את נציגי העובדים".

"לעג לרש, לא צריך עוד אחת": נמשכת הביקורת על ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה
נתניהו תוקף בוועדת יוקר המחייה: "היצרנים והמפיצים איבדו את הבלמים"

בתשובה לשאלה מהי תרומת התעשיינים לפתרון הבעיה, מוסיף ד"ר תומר: "אני מוכן להיכנס מתחת לאלונקה, אבל לא לבד. יוקר המחיה זה לא רק המשכנתה או הצריכה בסופרמרקט. הדבר הראשון לפתרון הבעיה הוא השוואת המע"מ, שעומד באירופה על ממוצע של 9%, ובבריטניה הוא אפס אחוז. המהלך השני נוגע לחקלאות. אני בעד שימור החקלאות, אבל בישראל היא אינה יכולה לעמוד כעסק בפני עצמו. הסיוע לחקלאות נעשה כיום דרך היצרנים והצרכנים ולא בצורה ישירה. המדינה צריכה להיכנס לאירוע ולתמוך במישרין בחקלאים. הרבה מיוקר המחיה במזון מתחיל משם".

נשיא התעשיינים מוסיף: "כשבישראל החלב נחשב להכי יקר בעולם, לא פלא שמעדן חלב יהיה הכי יקר בעולם. כשמחיר העגבנייה גבוה, גם הקטשופ יהיה יקר. אם קונים קמח יקר, ברור שכל מוצרי המאפה יהיו יקרים. כשנעבור לתמיכה ישירה בחקלאים, ניתן יהיה להוריד מכסים המגינים עליהם".

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ד"ר תומר אינו מנקה את הממשלה מאחריות: "הממשלה חייבת להוריד מחירי התשומות בחשמל, הארנונה והמים. בניגוד להבטחות, החשמל והארנונה התייקרו. קל להקים ועדות, אבל זה מיותר, כי כל הפתרונות נמצאים מתחת לפנס". הוא חוזר ומזהיר מנזקי הריבית: "הריבית מעלה את התשומות לעסקים, כי רוב העסקים חיים על מימון בנקאי. אף שאני לא מסכים לגבי קצב עליית הריבית, אני דוגל בעצמאות בנק ישראל. אני לא מתערב בנושא המשך כהונת הנגיד, אבל מדובר בנגיד שעושה עבודה טובה, גם אם אני לא מסכים איתו בנושא הריבית. אני אומר את הדברים אחרי הרבה מאוד שעות שיחה איתו. צריך לשמור עליו".

על הרפורמה המשפטית: "80% מזמן הממשלה מושקע ברפורמה, וזה חורג לגמרי מהחשיבות שלה. אני קורא לכולם לשים את המחלוקות בצד ולהגיע להסכמות על מה שניתן. כולם מבינים שברפורמה בהיקף כזה, הנזק גדול מהתועלת. רוב הרפורמה כפי שהוצגה לא תקודם".

הראיון המלא עם ד"ר רון תומר מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב סופהשבוע"