הכלכלה הישראלית חוותה טלטלות רבות מאז פרוץ הרפורמה המשפטית לחיינו לפני מספר חודשים, כאשר האחרון שבהם היה הדיון הממושך במליאת הכנסת ביום רביעי האחרון, במהלכו נבחרה חברת הכנסת קארין אלהרר לנציגת האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. הבורסה סערה באותו היום לא פחות, כאשר כל דיווח קטן שפורסמו, לוו בעלייה או ירידה במניות השונות ובערך מטבעות חוץ.

הדולר מזנק, המסכים אדומים: תנודות דרמטיות בשווקים לאחר התרגיל של נתניהו
ח"כ בקואליציה אחרי הכישלון בהצבעה: "טעינו במהלך, כולם מודים אפילו לוין"

פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר באוצר, וכיום ראש בית הספר לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית קריית אונו, שוחח הבוקר (שישי) עם פרופ' אריה אלדד ב-103FM על הסוגיה. בראשית דבריו כי "הרפורמה כמעט ולא השפיעה על שער הדולר" וציין כי ישנן "אגדות שמחנה השמאל מפיץ".

"מדובר בפערי הריביות, גם בישראל וגם בארה"ב, והגורם השני זה משבר ההייטק בארה"ב ובעולם בכלל, שפוגע במיוחד בתת ענף הסטרטאפים שישראל כל כך חזקה בו", הסביר, "זה מקטין את זרם הדולרים לישראל. ערב הבחירות שער הדולר היה 3.58 והיום הוא בשער דומה - הרפורמה לא השפיעה, לא לטובה ולא לרעה".

בהמשך דבריו טען כי "התנודות בשער הדולר פשוט התלבשו על התאריכים האלו והניסיונות להפיל את השקל לא צלחו". הוא המשיך ושיגר ביקורת קשה: "חבל שיש גורמים במדינה שמעדיפים להסית נגד הכלכלה הישראלית. יש לנו לא מעט בעיות, אבל זה לא אלה. המחאה עצמה, לא הרפורמה, שסע בעם בוודאי שפוגע בכלכלה הישראלית ומכביד עליה".

ההפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית. צילום ארכיון: רויטרס

בסיום הריאיון אמר: "לא מנועי צמיחה ולא כלים להפחתת יוקר המחיה שגם פוגעים במשק וגם באזרחים. אנחנו לא יכולים לספוג את האינפלציה שעלתה כל כך הרבה. המחירים עלו בסדר גודל של כמעט עשרה אחוזים, מבלי שהשכר שלנו יעלה. אנחנו חייבים שהממשלה תקל עלינו כאזרחים, כאזרחים כדי שנוכל לחדש ולהרחיב את הפעילות הכלכלית, ולהחזיר את כולנו לרווחה. את זה לא עושים".

עריכה: שני רומנו, 103FM