שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התייחס בראיון הבוקר (ראשון) לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, וטען כי "הוא מלכלך על מדינת ישראל ופוגע בדירוג האשראי של המדינה. הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות". פרופסור צביקה אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, הגיב לדבריו של השר אליהו בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM.

"השלכות משמעותיות": נגיד בנק ישראל נגד הרפורמה במערכת המשפט
"למה אתה צריך להביע דעה": מדוע תקף גפני את נגיד בנק ישראל?

"זה עצוב למדינת ישראל ששר שעוד מדבר על מורשת מתייחס בצורה פוגענית, חסרת בסיס, חוסר הבנה בסיסי של חשיבותו ותפקידו של נגיד בנק ישראל - לרווחת תושבי מדינת ישראל, ליציבות הכלכלית, ליכולת של ישראל להיות מדינה מפותחת, מתקדמת. זאת פשוט טעות קשה", אמר בפתח הראיון.

לדבריו, "הייתי מצפה מראש הממשלה שהעביר את חוק בנק ישראל ויודע את חשיבות עצמאות בנק ישראל, להעמיד את השר במקומו ולבקש ממנו התנצלות פומבית לכל מדינת ישראל, וכמובן בצורה גלובלית לכל העולם. כך לא מתנהג שר מול אדם כמו נגיד בנק ישראל שהוא הכלכלן מספר אחת של המדינה".

עוד אמר: "הסגנון הוא מתחת לכל ביקורת, לאיש ציבור בכלל, בטח לשר, להתבטא ככה לאיש שממלא את תפקידו על פי חוק. יש חוק בנק ישראל. רצוי שהשר יקרא את חוק בנק ישראל ויבין מה תפקידו של נגיד בנק ישראל ומה חשיבותה של פעילות בנק ישראל ב־30 שנה האחרונות ליציבות המשק, לפיתוח המשק, לרווחת האוכלוסייה כולה, ובמיוחד השכבות החלשות".

"במובן הזה, זה דבר מאוד עצוב שאנחנו מגיעים בכלל למצב כזה. לכן, חשוב שראש הממשלה יעמיד את השר במקומו ויציג את הדברים בפני תושבי מדינת ישראל, שלא כך מנהלים את ממשלת ישראל", הוסיף. "יש לגנות את הסגנון ועוד יותר את המהות של ההתנהלות".

גפני נגד הנגיד: "למה אתה צריך להביע דעה בעניין הזה?". צילום: ערוץ כנסת
לטענתו, אותן התבטאויות "מקטינות עוד יותר את תפקידם של השרים השונים בניהול המשק, וההתייחסות אליהם, כאל עשבים שוטים שפוגעים באופן שולי ביותר בכלכלה הישראלית. בגדול, אני חושב שהנגיד, כמו כל אנשי המקצוע, עושה את עבודתו כשורה. עדיין, במדינת ישראל יש עצמאות מלאה לנגיד בנק ישראל, יש עצמאות די מלאה למנהלי הרשויות השונות ברשות שוק ההון".

"הסכנה שהעצמאות תפגע קיימת במידה והחוק ישתנה. מאחר ואני לא רואה שמישהו בכיר כמו רה"מ ומרבית חברי הממשלה הולכים לשנות את חוק בנק ישראל, אני לא רואה שמעמדו של הנגיד הולך להיפגע. הנגיד ממלא את תפקידו בהתאם להבנתו המקצועית. הוא התמנה ונשבע אמונים למדינת ישראל כדי לקיים את חוק בנק ישראל, ואכן זה מה שהוא עושה".

"כשהוא קובע את הריבית, הוא קובע אותה בהתאם לניתוח הכלכלי של הסיבות לכך שהאינפלציה עולה, אין ספק שזה פוגע בחלק מאזרחי מדינת ישראל בטווח הקצר. הבעיה הגדולה שחלק מהאנשים לא מבינים את המשמעות של כמה זה מקל על האנשים לטווח הבינוני והארוך. לכן, בצער רב, הגענו למצב ששרים בכלל מעזים להתבטא בצורה כזו כנגד אנשי מקצוע שמובילים את כלכלת ישראל בצורה בטוחה", סיכם.