בישיבה של צמרת בנק ישראל עם מנהלי הבנקים שהתקיימה אתמול (שלישי) סוכם שהבנקים יכינו מתווה לתשלום ריבית על יתרות עו"ש, יעודדו לקוחות לסגור כסף בפיקדונות, ויציגו תוכניות סיוע למקבלי משכנתאות ובעלי אוברדרפט. חלקים מהישיבה התנהלו בטונים גבוהים, ובמהלכה הרים הנגיד פרופ' אמיר ירון את קולו. הנגיד קבל על כך שהבנקאים מדירים את רגלם מהכנסת, והוא נותר היחיד שנלחם למענם וחוטף את כל הביקורת מהפוליטיקאים.

שר בממשלה במתקפה חסרת תקדים: "נגיד בנק ישראל - פרא אדם"
נגיד בנק ישראל למעריב: "התערבות הפוליטיקאים במדיניות הבנק תפגע בכלכלה"

במענה לדברי אחד מראשי הבנקים התפרץ הנגיד ואמר: "אתם לא באים לכנסת. אני לא יכול להמשיך להיות השכפ"ץ שלכם בכנסת". במהלך השיחה היה ברור לחלוטין שהנגיד דורש מהבנקים פעולה מיידית בנושא הריבית על הפלוס והריבית על המינוס. כבר אתמול פנו הבנקאים לפיקוח על הבנקים כדי לתאם ציפיות. ההערכות הן שעד סוף החודש יעניקו כל הבנקים ריבית על יתרות מזדמנות בעו"ש ברמה גבוהה מזו של בנק לאומי.

אלא שהבנקאים לא נותרו חייבים ותקפו את מעורבות בנק ישראל. מנכ"ל הפועלים דב קוטלר העיר: "בשום מקום בעולם לא מקובל שמתערבים בנושא התמחור הבנקאי". מנכ"ל דיסקונט אורי לוין הוסיף: "נושא הריביות הוא מצב נקודתי, ואסור לקבל בעיתוי זה החלטות ארוכות טווח ובלתי חוזרות". מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי הבהיר שהתערבות הרגולטור בריבית מנוגדת לאמנת באזל (המסדירה את דרכי ההתנהלות של הבנקים בנושאים שונים).

מנכ"ל לאומי חנן פרידמן, שהיה הראשון לשלם ריבית על היתרות בעו"ש, הוסיף: "בעת הזאת נכון לעשות צעדים שנכונים לעת הזאת ובאופן שיהיו בתוקף לא לטווח הארוך. בנק ישראל אינו צריך להתערב במחירים. נתנו ריבית על עו"ש ללא התערבות רגולטורית, אבל הדבר החשוב הוא לעודד לקוחות בשלל אמצעים להעביר כסף לפיקדונות. את האוברדרפט יש לפתור בשקיפות".

הנגיד סיכם את הדיון: "המערכת הבנקאית איתנה ורווחית, ולאחרונה רשמה רווחיות גבוהה מאוד. חיוני שהבנקים יידעו למצוא את האיזון המשקף את ערך ההוגנות, בין מדיניות הריבית על ההלוואות לבין מדיניות הריבית על הפיקדונות וניהול עו"ש, בדגש על משקי הבית והעסקים הקטנים".