הנהלת בנק ירושלים היא הראשונה שנענתה בחיוב לאתגר שהציב בפני הבנקים הנגיד, פרופ' אמיר ירון, שנפגש בשבוע שעבר עם ראשי הבנקים ונזף בהם על אי־מתן ריבית ליתרה בחשבונות העו"ש. אתמול הודיע בנק ירושלים כי הוא מעלה את הריבית על יתרות בזכות של עד 20 אלף שקל בעו"ש ל־2.375% לשנה - 50% מריבית בנק ישראל (4.75% לשנה).

ריבית על הפלוס בעו"ש? הדרישה החריגה של הנגיד מהבנקים | בלעדי
מתקפה חסרת תקדים או הבעת חרטה? בעוצמה יהודית מצודדים בשר עמיחי אליהו

מנכ"ל הבנק יאיר קפלן הבהיר כי "הדיון על הריביות מסיט את תשומת הלב מהעיקר. הלקוח צריך להשתחרר מכבלי העובר ושב. אצלנו בלחיצת כפתור אפשר לקבל 3% שנתי בפיקדון זמין למשיכה בתוך שבוע ללא צורך בפתיחת חשבון עו"ש".

בנק ירושלים איננו היחיד שהחליט לבוא לקראת הלקוחות. ל"מעריב" נודע כי בנק יהב יפרסם כבר בימים הקרובים את תוכנית הפיצוי ללקוח, הן בריבית על יתרות עו"ש והן בריבית החובה במשכנתאות ובאוברדרפט השוטף. הבנק הדיגיטלי וואן זירו צפוי אף הוא לפרסם תוכנית משלו. לאחר מכן צפויים הבנקים הגדולים ובראשם הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי, לנקוט צעד דומה. בנק לאומי צפוי ככל הנראה להגדיל את ריבית העו"ש והוא יצא במסע הסברה יזום ללקוחותיו. במקביל, הבנק ישפר את התנאים על משיכות היתר ויפחית את ההתניידות לזכאות בריבית.

בנק הפועלים יבצע מהלך דומה, כאשר הציפייה היא לנקיטת מהלך משמעותי יותר מצד הנהלת בנק דיסקונט, שכבר מפעילה את אפליקציית התשלומים פייבוקס, שם הריבית כבר עומדת על 3% לשנה על יתרות של 20 אלף שקל לשנה. על פי ההערכות, פייבוקס יגדיל את הריבית על יתרות זכות, ובמקביל הבנק יצא במסלול השקעה אטרקטיביים יותר. עלות שיפור תנאי ניהול העו"ש ללקוחות נאמד במערכת הבנקאית כולה באובדן הכנסות של כחצי מיליארד שקל לשנה.

הפעילות הבהולה של המערכת הבנקאית ושל בנק ישראל נועדה למנוע יוזמות חקיקה שונות של פוליטיקאים, שיחייבו את בנק ישראל להתערב בגובה הריבית ולהתוות לבנקים מסלול הקושר בין העלאות ריבית בנק ישראל לשינוי הריבית ללקוחות.