ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה ללחצי הנגיד - והסכים לדחות בשבוע את הדיון בקריאה הטרומית להצעת חוק הריבית על היתרות בעו"ש. הדחייה ניתנה בעקבות מכתב יוצא דופן בחריפותו ששוגר על ידי הנגיד, המזהיר בין השאר מפגיעה בעצמאות בנק ישראל ומהשלכות דירוג האשראי.

מדובר בהצעת חוק שהוגשה על ידי ח"כ ינון אזולאי שהסכים לדחות אותה לשבוע הבא בעקבות התערבות אריה דרעי, יו"ר ש"ס. אלא שבעוד שהצעה זו נדחית זמנית, על הפרק עומדת יוזמת שר האוצר לחייב את הבנקים בתשלום מס על רווחי היתר מהריבית.

גם מהצעה זו מסתייגים בבנק ישראל ועדיין לא ברור אם וכיצד תיושם. אלא שמתברר שהצלחתו החלקית של הנגיד לדחות את יישום החוק אינה פופולרית.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן אמר: "הצעת החוק נחסמה בלחץ הנגיד והבנקים. אם זה המצב כשעושים משהו לטובת האזרחים וזה נעצר בגלל לחץ, אז בסוף לא נעשה שום דבר לטובת הציבור. היה צריך להעביר את ההצעה בקריאה טרומית ורק אחרי זה לנהל מו"מ עם הבנקים והנגיד".

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין אמר בתגובה למכתב הנגיד: "לאחר שבנק ישראל העלה ממאי 2022 בעשר פעימות את הריבית מ־0.1% ל־4.75% הוא היה צריך להבין את תוצאות העלאות ריבית אלה על המגזר העסקי, משקי הבית ובעלי המשכנתאות. הנגיד הסתפק בהחלטות של העלאות הריבית מבלי להתמודד עם התוצאות. כתוצאה מכך, חברי כנסת התרעמו על התוצאה הקשה שנוצרה ויזמו תיקוני חקיקה וזאת גם חובתם. אכן, אין מקום לפגוע בעצמאות בנק ישראל, אבל לא ייתכן שבנק ישראל יתעלם מתוצאות העלאות הריבית".

בהנהלות הבנקים ערים למצב. מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן הודיע אתמול על חבילת הטבות ללקוחות. זו כוללת תשלום ריבית של 2% על יתרות הזכות עד 25 אלף שקל, הפחתה של 2% בריבית על המינוס וזיכוי של 1,000 שקל ללקוחות שהחזר המשכנתה החודשי שלהם גדל בסכום זה.

בנק מזרחי טפחות פרסם חבילת הטבות ללקוחותיו שתופעל בתוקף לשנה אחד בלבד. היא מיועדת ללקוחות בעלי נכסים בהיקף 50 אלף שקל. הבנק ישלם ריבית של 2% לשנה ללקוחות עם יתרת עו"ש של עד 25 אלף שקל. הלקוחות יזוכו אחת לרבעון. בנוסף, הבנק יפחית ב־2% את הריבית על המינוס.

למקבלי משכנתה עד מאי 2023 יינתן זיכוי של 1,200 שקל (בארבע מנות של 300 שקל כל אחת), ישירות לחשבון ההלוואה. עלות הטבות אלה בבנק נאמדת בשנה הקרובה ב־50 עד 100 מיליון שקל.

מנכ"ל הבנק, משה לארי, הסביר את המהלך: "אנחנו קשובים ליוקר המחיה ולקושי שהוא מייצר במשפחות רבות. גם השיח הציבורי והציפייה מהבנקים להקל על הלקוחות בתקופה מורכבת זו, לא נעלמו מעינינו. אין צורך בפנייה לבנק בעניין".