עידוד התחרות במערכת הפיננסית יחד עם קפיצת מדרגה טכנולוגית מתחילות לתת את אותותיהן:  אפליקציית דירוג האשראי ״קפטן קרדיט״ מבית dun&bradstreet, הפועלת באישור ובפיקוח בנק ישראל, משיקה את המרקט פלייס הראשון בישראל שיציע חיבור ישיר בין צרכני אשראי לבין נותני אשראי.

בתוך האפליקציה החינמית יכולים המשתמשים לקבל מגוון הצעות להלוואה, שמותאמות מראש לנתונים הפיננסיים שלהם ודירוג אשראי. באפליקציה ניתן למצוא מגוון נותני אשראי בנקאיים וחוץ בנקאיים כמו : one zero, בנק דיסקונט, בנק ירושלים, בנק יהב, ישראכרט בלנדר וקרדיט 24. בעקבות כך, הכוח עובר לצרכנים ומאפשר להם לערוך השוואה שקופה ומשתלמת של הצעות האשראי בלחיצת כפתור. כמו כן הוא חוסך לצרכנים את הפנייה לכל נותן אשראי בנפרד, ומאפשר לקבל את התנאים המיטביים להלוואה. עם זאת ההצעות ניתנות בפלטפורמה אישית ודיסקרטית ואינן חשופות למשתמשים אחרים. 

השקת המרקט פלייס מתבצעת על רקע מגמת העלאת הריבית בשנה האחרונה, כאשר רק בערב חג הפסח החליט בנק ישראל על העלאתה בפעם העשירית ברציפות ב-0.25% ל-4.5%. הזינוק בריבית התבטא בעלייה של מאות ואלפי שקלים בהחזרי ההלוואות והמשכנתאות של הציבור הישראלי. אלא שחרף תהליכים אלו, הביקוש לאשראי צרכני (לדיור ולא לדיור) נמצא במגמת צמיחה. על פי נתוני בנק ישראל, רק ב-2022 זינק היקף האשראי ב-12% לעומת קודמתה והסתכם ב-775 מיליארד שקל. תהליכים אלו מחייבים מודעות גבוהה לדירוג האשראי האישי שלו ולתנאים שמוצעים לו בעת נטילת הלוואות.


אלא שחרף המהלכים לעידוד התחרות במערכת הפיננסית, נראה שהציבור הישראלי עדיין לא שינה את הרגלי הצריכה שלו. על פי מחקר של קפטן קרדיט שנערך בחודש האחרון, יותר ממחצית מהציבור הישראלי (53%) הסתפק רק בהצעה אחת לבד בתהליך של לקיחת הלוואה. כמו כן, הציבור הישראלי (55%) לא מתמקחים על גובה הריבית המוצע להם, ופחות מרבע מהלווים (27%) אכן הצליחו להוזיל את הריבית. 69% ממי שהצליחו להוזיל את הריבית עשו זאת באמצעות חשיפת הצעה מתחרה או הצגת דירוג אשראי גבוהה. כ-15% מהציבור העיד כי הוא שוקל בחיוב לקחת הלוואה בחודשים הקרובים חרף סביבת הריבית העולה – נתון שתומך בביקוש הקשיח לאשראי בקרב משקי הבית.

משה ידגר, מנכ״ל קפטן קרדיט: ״המערכת הפיננסית בישראל עוברת בשנים האחרונות תהליכים משמעותיים שמשנים אותה ומגבירים את התחרותיות. אנחנו שמחים להיות הגורם שמביא אותה עד לפתחם של הצרכנים, ופותח הזדמנויות חדשות בפני נותני אשראי שמצטרפים אלינו כל הזמן. האינפלציה, עליית הריבית ויוקר המחייה הופכים את הצורך באשראי למוחשי ורלוונטי מתמיד. המרקט פלייס החדש של קפטן קרדיט מאפשר לקבל אותו בתנאים אופטימליים, בנוחות וללא תהליכים ארוכים ומייגעים. אין לי ספק שהוא ישנה את הדרך שבה לוקחים הלוואות ויקנה ערך משמעותי למשתמשים".

אודות קפטן קרדיט - אפליקציית קפטן קרדיט מבית dun&bradstreet מאפשרת לכל אחד ואחת גישה לנתוני האשראי המרוכזים במאגר נתוני האשראי של בנק ישראל, אליו מדווחים הגופים הפיננסיים. זאת, בדומה ל"הר הביטוח"  של משרד האוצר. על סמך נתוני האשראי, מציגה האפליקציה את דירוג האשראי האישי של המשתמשים ומאפשר להם לעקוב אחריו, להבין מה משפיע עליו ולשפר אותו. האפליקציה פועלת ברישיון ובפיקוח של בנק ישראל, ומחויבת לסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת מידע ומדיניות פרטיות.