במגזר העסקי מזהירים מהאפשרות לגל של פשיטות רגל וכניסה למצב של חדלות פירעון במהלך 2024. כך נמסר אתמול במהלך כנס רואי החשבון, שעסק בעתיד המשק. אפשרות זאת עומדת על הפרק על רקע ההאטה, עליית הריבית וקשיים בהחזר המשכנתאות. נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר מסר כי מדיווחים בשטח, הוא שומע על קשיים של פירמות ובמיוחד של עסקים קטנים המתקשים בפירעון האשראי.

לדבריו, בעיה קשה במיוחד נמצאת בתחום הנדל"ן. "אני חושש מהמצב שהיה בתחילת העשור הקודם, שבו מספר קבלנים נקלעו לקשיי נזילות ונעשו עמם הסדרי חוב. אני שומע על פחות קבלנים שנכנסים למכרזי המנהל, מה שמעיד על חשש מפני העתיד וקושי בהשגת מימון". שרייבר הוסיף: "אני קורא לבנקים לגלות יותר סבלנות וגמישות במתן פתרונות ולא למהר 'לתפוס את הברזלים'. יש להעמיד לרשות לקוחות בקשיים ליווי צמוד, כדי להוציא אותם מהמצב".

עו״ד אתי דויטש, יו"ר בנק מרכנתיל וחברת האשראי ויזה כאל, העריכה אף היא שצפויה עלייה במספר הלקוחות הנקלעים לקשיים על רקע המצב. "הבנק יעמיד את כל הפתרונות האפשריים ללקוחות כדי לסייע להם להיחלץ מהמצב. מדובר בין השאר בפריסת תשלומים ודחיית חלק מהמשכנתאות", אמרה.

עו״ד אתי דויטש (צילום: סטודיו מרסלו)
עו״ד אתי דויטש (צילום: סטודיו מרסלו)

חנן מלצר, יו"ר מגדל אחזקות ביטוח, גילה כי מגדל תיכנס בקרוב לשוק המשכנתאות, וכחלק ממהלך זה, היא רכשה מבנק ירושלים תיק הלוואות בהיקף 350 מיליון שקל. "בשוק המשכנתאות יש מחסור, וכניסתה של מגדל לשוק זה, תגדיל את התחרות ותענה על צורכי הלקוחות", אמר מלצר.