18 מיליארד שקלים הופקדו עבור ילדים בתוכניות "החיסכון לכל ילד" מאז שהחלה התוכנית בשנת 2017, שלושה מיליארד שקלים הופקדו בתוכניות רק בשנה האחרונה. כך עולה מנתונים שפרסם הביטוח הלאומי, מהם מתברר כי בסוף שנת 2022 היו כ-3.5 מיליון תוכניות חיסכון פעילות, כאשר 117,166 תוכניות חיסכון נפדו השנה במלואן כשסך הפידיון שלהן היה כ-559 מיליון שקל.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במסגרת התוכנית, המדינה מפקידה מדי חודש 55 שקל בתוכניות חיסכון או בקופת גמל שנועדו לסייע לילדים להתחיל בחייהם הבוגרים עם הגעתם לגיל 18 או 21. בנוסף, ההורים זכאים להפקיד סכום נוסף של 55 שקל מכספי קצבת הילדים שהם זכאים לה, ובכך להכפיל את סכום ההפקדה החודשית לחיסכון על חשבון קצבת הילדים שהם מקבלים. אולם, מהנתונים עולה כי רק 51% מההורים בחרו לעשות זאת, על אף היתרון המשמעותי של כך לחיסכון לאורך טווח.

בשל ההיענות הנמוכה של הורים להפקדת כספים נוספים בתוכנית, 73% מהכספים שהופקדו עד כה בתוכניות הופקדו על-ידי הביטוח הלאומי ורק 27% מהכספים הופקדו במסגרת ההפקדה הנוספת של ההורים המופחתת מקצבת ילדים. נזכיר כי החל מדצמבר 2022, הכללים לבחירת מסלול ההשקעה למי שהוריו לא בחרו מסלול שונו: לילד הראשון ברירת המחדל היא אחת מקופות הגמל במסלול סיכון מוגבר, ומהילד השני המסלול דומה למסלול בו מנוהל החיסכון של הילד שנולד לפניו.
 
לפי נתוני הביטוח הלאומי, בשנת 2022 נולדו 182,360 ילדים. ל-70,536 מן הילדים שעבורם נפתחה תוכנית חסכון (65%) הוריהם בחרו מסלול השקעה ול-38,682 (כ-35%) נבחר מסלול ההשקעה לפי ברירת המחדל - שיעור דומה לזה שנמצא בשנים קודמות. מתוך מי שנבחרה עבורו ברירת המחדל, 7,965 (21%) הם ילדים ראשונים במשפחה, ו-30,717 ילדים (79%) הם שניים ואילך - ולהם נבחר בנק או קופת גמל לפי בחירת הוריהם לילד או ילדים קודמים.

כאמור, להפקדת התשלומים החודשיים יש שתי אפשרויות: בנקים או קופות גמל. מי שבחרו בקופת גמל (ההורים או הילד אם מלאו לו 18), יכולים במהלך השנים לנייד את הכספים בין הקופות השונות או בין מסלולי ההשקעה באותה קופה, אך אינם יכולים לעבור לחיסכון בבנק. מי שבחרו בבנק. יכולים לעבור בין מסלולי חיסכון שונים באותו בנק (בתנאי שבחרו בתחנת יציאה אחת לחמש שנים), אך לא בין הבנקים השונים וגם לא לקופת גמל. באתר הביטוח הלאומי ניתן לבדוק ולשנות את מסלול ההשקעה.
 

מתחילת התוכנית 'חיסכון לכל ילד' שנפתחה בשנת 2017 מינואר 2017 עד סוף 2022 הועברו לתוכניות החיסכון כספים בסכום כולל של 17.813 מיליארד ₪ - 12.953 מיליארד ₪ (73%) הופקדו על-ידי הביטוח הלאומי (הפקדת בסיס) ו-4.860 מיליארד ₪ (27%) הופקדו במסגרת ההפקדה הנוספת של ההורים המופחתת מקצבת ילדים. 

מהנתונים עוד עולה כי נכון לשנה שעברה, 760,917 מהתוכניות הפעילות (22%) התנהלו בבנקים ומעל ל-2.7 מיליון (78%) נוהלו בקופות גמל. להורים יש כידוע זכות להחליט באיזו תוכנית להשקיע את כספי הילדים. מכלל החסכונות שדווחו על ידי גופי ההשקעות, 56% (מעל לשני מיליון חסכונות) נבחרו על ידי ההורים ו-33% (כ-1.19 מיליון חסכונות) על ידי הביטוח הלאומי, לאחר שההורים לא בחרו עבור ילדיהם מסלול.

התפלגות החסכונות שהיו בבנקים מראה כי מירב החסכונות (40.3%) הם בבנק הפועלים, לאחר מכן בנק לאומי (20.1%) ואז בנק מרכנתיל (10.9%). את הרשימה סוגרים הבנקים אוצר החייל ובנק מסד. בקופות הגמל מירב החסכונות (35.8%) נמצאים באלטשולר שחם, לאחר מכן בהראל (23.3%) והפניקס (7.9%). את הרשימה סוגרות אינפיניטי (3.5%) וסלייס (3.1%).

בניגוד לשנה 2021, בחסכונות שנפתחו בקופות הגמל בשנת הדיווח (2022) חל הפסד שהסתכם בכשלושה מיליון שקל, בשל השנה הקשה שנרשמה בשוק ההון. זאת, לעומת ההפקדות בבנקים, בהן נרשם רווח שהסתכם בכ-189 אלף שקל. יחד עם זאת, נציין כי חסכונות אלה נועדו לטווך ארוך שיכול להגיע אף ל-21 שנות השקעה, כך שבראייה כוללת השקעה בשוק ההון צפויה להניב יותר רווח, על אף ירידות אפשריות שבהחלט קורות בשנת השקעה כזו או אחרת.
 
ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי מאמין בלב שלם שמעבר למתן קצבאות, יש לו אחריות ציבורית למוביליות חברתית וסיוע בצמצום פערים. תוכנית 'חיסכון לכל ילד' היא תוכנית חשובה לטובת צמצום האי שוויון והבטחה שילדים בגיל 21 יוכלו לקבל סכום מכובד שיאפשר להם להתחיל ללמוד, לפתוח עסק ולהתחיל בנקודת פתיחה טובה יותר את חייהם הבוגרים. הביטוח הלאומי ממשיך כל העת לפנות אל ההורים וליידע אותם על הזכויות שלהם, גם בהקשר זה וזאת לטובת בחירת מסלול חיסכון טוב לילדים, הפקדה נוספת שיכולה לעשות שינוי מהותי ואקטיביות הורית עבור עתיד טוב יותר לילדיהם. כל הפרטים והמידע נמצא באתר של הביטוח הלאומי בצורה קלה ונגישה כדי להבטיח את מקסום הזכויות הן של ההורים והן של הילדים".