היקף המשכנתאות בחודש יוני התייצב על סכום של 6.5 מיליארד שקל, בדומה להיקף ההלוואות לדיור שנלקחו בחודש מאי. כך מראים נתוני בנק ישראל. מתברר כי סך ההלוואות מגיע לסכום זה, בניגוד לרמות הנמוכות יותר שהיו בתחילת 2023.

עם זאת, מדובר עדיין במחצית היקף ההלוואות שנלקחו בתקופה המקבילה אשתקד. כך למשל, ביוני 2022 עמד היקף ההלוואות על 11.9 מיליארד שקל, במאי אותה שנה הוא הגיע לשיא של 12 מיליארד שקל.

הירידה בהיקף ההלוואות מצביעה על המיתון בשוק הדיור ועל הירידה בהיקף העסקאות. הדבר מוסבר כתוצאה מהעלייה התלולה בריבית והציפייה לירידת מחירים. נתון מעניין שנחשף אתמול נוגע לסוגי ההלוואות.

מתברר שדווקא על רקע עליית הריבית, נרשם ביוני גידול הן בהיקף ההלוואות הלא צמודות (הלוואות פריים) שנלקחו בריבית משתנה, והן בהיקף ההלוואות הלא צמודות שנלקחו בריבית קבועה. ההלוואות צמודות הפריים הסתכמו ביוני ב־2.7 מיליארד שקל לעומת 2.6 מיליארד שקל בחודש מאי. הגידול בהלוואות הפריים נועד להבטיח שאם ריבית בנק ישראל תרד בעתיד, הלווים ייהנו מההפחתה.

ההלוואות בריבית קבועה הסתכמו ביוני ב־1.9 מיליארד שקל, לעומת 1.75 מיליארד שקל בחודש מאי. ההלוואות הנומינליות נועדו להבטיח למקבלי המשכנתאות החזר חודשי קבוע ושאינו משתנה עם שינוי הריבית. בבנקים מעריכים שהיקף המשכנתאות בחודש יולי יעמוד על שיעור של 6־7 מיליארד שקל.