"בסופו של יום, אחד היתרונות המשמעותיים שיש למקורות, מעבר למקצועיות והחדשנות, זה המשמעות שאנשים מקבלים מהעבודה כאן", אומר חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש של מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל. "אני תמיד אומר שזה המקום שבפעם הראשונה ראיתי ציונות, ולא בציניות. העובדים כאן עם ברק בעיניים, גם כשצריך לעבוד באזור הבקעה, להרים רחפן לאוויר באמצע המדבר, ב־45 מעלות, העובדים עושים את זה עם חיוך, כי הם יודעים שיש פה שליחות. זה הרבה יותר מרק קריירה או עוד עבודה".

מקורות היא אחת החברות הוותיקות בארץ, אך גם כזו הנמצאת בחזית הטכנולוגית בתחומים רבים, מתשתיות, ניטור ודאטה. אתגר מעניין עבור מהנדסים צעירים, בעיקר כאלו שמחפשים ניסיון ופלטפורמה להתפתחות אישית ומקצועית ברמה בינלאומית.

חגי פיליפסון (צילום: אבשלום ששוני)
חגי פיליפסון (צילום: אבשלום ששוני)

"מעבר לאחריות על אספקת המים במדינה, שזה תפקידה המסורתי והוא בעל משמעות אדירה, מקורות עוסקת בעוד נושאים חשובים", אומר פיליפסון, "החברה עוסקת במחקר ובפיתוח, שיתופי פעולה עם סטארט־אפים מובילים, תכנון מתקני התפלה, שיפור איכות המים, וכמובן שמירה על ביטחון מערכות המים, על כל המשתמע מכך. לחברה יש ידע טכנולוגי מתקדם ביחס למקומות אחרים בעולם, כולל מדינות מערביות מתקדמות. יש לנו עסקאות עם מדינות רבות, וכשהעולם היום בתקופת בצורת, הם נעזרים בניסיון הרב והידע הטכני שצברנו לאורך השנים".

אתגרים ומשימות

פיליפסון הצטרף לחברה לפני כחצי שנה. בארבע השנים האחרונות כיהן בתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש של המרכז הרפואי ״הדסה״, שם הוא נחשף בעיקר לאתגרים רפואיים, אך גם למצוקת כוח האדם בעולמות הטכנולוגיה וההנדסה. פיליפסון, שסיים שירות של 25 שנים בצה"ל בתפקיד קצין השלישות של פיקוד זרוע היבשה, הינו בעל ניסיון רב בניהול ולשמור על העובדים. בעברו היה גם סמנכ"ל משאבי אנוש ומנהל במשרד התחבורה, כך שהוא מכיר היטב את האתגרים של המגזר הציבורי. "האתגרים של מקורות מתחלקים לשניים", הוא מסביר, "הראשון קשור למבנה החברה, ההסכמים הקיבוציים הקיימים וזה שאנחנו נמצאים בתחרות מול המקבילים שלנו בסקטור הפרטי בעולמות התשתיות וההנדסה. עולם הנדסת המים הוא אומנם די מצומצם, אבל גם כאן אין באמת כמות סטודנטים מספקת, כמו בעולם הרפואה, גם כאן הביקוש מטורף, בעוד כמות הלומדים הולכת וקטנה".

"האתגר השני הוא הניהולי", הוא מוסיף, "אנחנו רוצים מנהלים טובים ולשמר עובדים ראויים. כדי לענות על שני האתגרים האלה אנו עושים כמה פעולות במקביל, אחת מהן זה שיתוף פעולה עם המוסדות האקדמיים בארץ, גם בהיבט של פעילויות משותפות והרצאות, וגם חשיפה של הסטודנטים לשוק התעסוקה בחברה".

"בנוסף, אנו נוקטים צעדים אקטיביים לשימור עובדים, כמו מתן מענקים או חשיפה לפעילות גלובלית. אנחנו שולחים עובדים לפרויקטים בחו"ל, זה גם מרחיב את סל הכלים שלהם מבחינה מקצועית וגם מחבר אותם יותר לתהליכים שקורים בארגון. אתה קושר את העובד יותר לעיסוקי הליבה של החברה, והוא רואה את האתגר הבא. אנחנו פעילים באזורים ובמדינות רבות כמו ארגנטינה, הודו, מרוקו, בחריין, צ'ילה, הרפובליקה הדומיניקנית ואפילו שירותי ייעוץ לחברות שונות בצרפת ובאיטליה. כשהם נוסעים לעבוד במדינות אלו אנחנו דואגים לצרכים שלהם, על מנת שיהיה להם ראש שקט בזמן שהם עובדים על הפרויקט".

פיליפסון אומר כי לקראת פתיחת ההסכם הקיבוצי הם יבקשו לעשות שינויים שייטיבו עם העובדים ועם הזדמנות מצד הנהלת החברה לטפל בזכויותיהם. "יתרון נוסף שיש למקורות, עם כל הידע והניסיון הרב שהחברה צברה לאורך השנים, זה העובדה שהיא גם סוג של בית ספר בעולמות ההנדסה", הוא מדגיש, "אנחנו מכשירים את העובדים, נותנים להם כלים, מעודדים, ומממנים לעובדים לימודים והכשרות מקצועיות ולימודים אקדמיים מתקדמים".

"אנחנו מספקים מענקים ומעודדים מחקר ופיתוח", מוסיף פיליפסון, "אנחנו מחוברים לעולם האקדמי, המחקרי וההייטק. זה מאפשר לנו ליצור פלטפורמה עבור העובדים לאפשרויות קידום ברמה האישית והמקצועית. פיתוחים רבים מגיעים מיוזמה ומתכנון של אנשי השטח שלנו".

"אנחנו מעודדים כל הזמן חדשנות", הוא מדגיש, "אנחנו חברה מיוחדת, כי מצד אחד אנו מחזיקים בידע מסורתי בהיבט של תפעול ואחזקה, אנחנו עדיין מטפלים בצינורות שחלקם בני עשרות שנים. ומצד שני, יש לנו גם פיתוחים מתקדמים כמו זיהוי איכות מים על ידי רחפנים ואמצעי בקרה משוכללים, שחלקם הגדול הינו כמובן פרי פיתוח ויוזמות מקומיות".

"מעבר לזה יש הרבה פעילויות שנעשות בתוך הארגון לעידוד מצוינות כמו חלוקת בונוסים על הצטיינות ומדידה של מנהלי פרויקטים על ידי איכות ועמידה ביעדים. השנה חילקנו לראשונה בחברה מענקי מצוינות ל־150 עובדים ועוד כ־100 מענקי גיוס ושימור".

ציונות בראי הדורות

הוא חוזר לנושא הציונות, ומדגיש את חשיבותו בארגון. "אנחנו מבינים שצריך לשמר את הערך הזה", הוא מסביר, "אנשים מחפשים משמעות וערך בעבודה, כסף זה חשוב כמובן, אבל זה לא מהות הכל. אנחנו עוסקים במים, שזה צורך קיומי בסיסי. מעבר לכך, לאחרונה הוצאנו משלחת של החברה לפולין, שוב, בשביל אותו חיבור. בסוף אנחנו לא סתם פה במדינה הזו, יש פה מסר, משמעות אחרת מעבר לעוד עבודה או הנחת תשתית, יש ערך לפעולות שלנו".

אין ספק, שוק התעסוקה הגלובלי עבר בשנים האחרונות תהפוכות. מאוטומציה כמעט מלאה של תהליכים רבים המתאפשרת בעזרת פיתוחים טכנולוגיים, ועד עבודה היברידית (שילוב עבודה מהבית ומהמשרד), שנכנסה לשגרת חיינו בתקופת הקורונה. שינוי נוסף הוא התנודתיות של הדור הצעיר, שמראים קושי להישאר במקום עבודה אחד לאורך זמן.

"אנחנו מתמודדים עם פערי הדורות", מסביר פיליפסון, "אני חושב שזה טוב שאנשים זזים בעולם התעסוקה. אחד הדברים שאני מנסה לקדם בחברה זה מעברים בין תפקידים, גם בתפקידי ניהול וגם בתפקידים מקצועיים, זה חשוב לעובדים וגם לארגון שיהיה גיוון, לפיתוח האישי והמקצועי".

פיליפסון פועל לקדם מהלכים נוספים על מנת לחבר את העובדים יותר לחברה, לרבות חידוש קשר עם משפחות עובדי עבר, שהקשר איתן נחלש לאורך השנים. "כל הדברים האלה שאנו עושים, לצד פעולות נוספות משפיע על הרצון של העובדים להיות כאן, ולהבין את המשמעות של מה שהם עושים. בסופו של דבר מקורות מספקת מוצר מקיים חיים, וזה כשלעצמו משהו שמחבר את העובדים לחברה וגם בינם לבין עצמם. אנחנו עושים גם פעולות לחבר בין העובדים ברמה הארצית, כשבעבר ההסתכלות על הפעילות הארגונית הייתה יותר מרחבית".

"אחד האתגרים הגדולים שלנו זה לעשות הסכם שלא ייפגע בעובדים ואף ייטיב עמם", מדגיש פיליפסון, "הסכם שידאג לצרכים שלהם, ולא רק לערכי הציונות. המשק חוזר היום לאן שהיה לפני הקורונה, אז צריך לעשות את האיזונים הנכונים".

"במבט לשנים הבאות החברה צריכה להסתכל קדימה, אסטרטגית, על עיסוקי הליבה שלה מעבר לאספקת מים", מסכם פיליפסון, "מקורות צריכה להיות חברה שמשפיעה על טכנולוגיות, לא רק אחת שמקבלת טכנולוגיות. אנחנו צריכים להיות חדשניים בעולמות הניהול, בדיוק כמו שאנו יודעים להיות חדשניים בעולמות המים. חייבים לשלב טכנולוגיות בעולמות השגרה, נרצה להיות הכי מתקדמים בעולמות המים וגם בניהול מכרזים. יעד נוסף שהצבנו בחטיבה זה להיות ללא נייר עד סוף שנת 2025, ואני מקווה שנוכל להכניס יותר אוטומציה ומערכות ממוכנות בעתיד. אנחנו בדרך לשם, אילו תהליכים שלוקחים זמן אבל זה יקרה".