"בכל הדיונים, והיו לא מעט כאלה, הצבנו במרכז את האזרח, והתוצאות בהחלט מעידות על כך: יותר כסף לאזרחים באמצעות נקודות זיכוי שנוספו, פחות תשלומי הורים על מעונות בזכות רפורמת חינוך חינם עד גיל 3, ופחות כסף שייצא על רכישות בסופר בתקופה הקרובה".
כך כותב שר האוצר בצלאל סמטוריץ' בתוכנית העבודה של הממשלה ל־2023, שתידון בישיבת הממשלה היום.

בפועל העובדות בשטח הן שונות לחלוטין מהצהרותיו של השר. וגם אם יש תוכניות כאלה על הנייר, יוקר המחיה בישראל, בתחום מוצרי הצריכה בכלל ובתחום הנדל"ן בפרט, עדיין גבוה מאוד.

בתוכנית הממשלתית סמטוריץ' מדבר על רפורמת הפטם (הגדלת היקף מכירת עופות), היבוא (הקלה על היבוא המקביל) והגנת הצומח (הקלה בכל הנוגע לסימון מוצרי חקלאות וכללי הרגולציה), אבל בשטח דבר מכל אלה עדיין לא קרה.

כך למשל רפורמת חינוך חינם לגילי 0־3 עדיין לא נכנסה לתוקף, וגם אם תצא לפועל בתחילת ספטמבר היא תהיה חלקית לחלוטין.
אנחנו עדיין לא משלמים פחות כסף עבור קניות בסופר (שר האוצר טוען שזה יקרה בקרוב).

למרות זאת, סמוטריץ' מתעקש כי "בשורה התחתונה המטרה שלנו להקל על המעמסה הכלכלית של אזרחי ישראל מתקדמת, אולי לא במהירות שיא אבל על בטוח".

השר רואה את אישור תקציב המדינה, כולל חוק ההסדרים הגדוש ברפורמות, שישפיעו לטובה על האזרח, כאחד ההישגים של הממשלה.
לדבריו, "העברת התקציב מצביעה על יציבות הקואליציה ועל חוסנה של הכלכלה". סמטוריץ' טוען כי "יוקר המחיה הוא המטרה החשובה ביותר שהצגתי מיום כניסתי לתפקיד, והיעד המרכזי שבו אנחנו עוסקים".

במקביל, השר פוטר מאחריות למצב את הממשלה שמובילה את הרפורמה המשפטית ומטיל את מלוא האחריות על הסקטור הפרטי. "בתקופה הקרובה ניכנס למאבק במונופולים שאחראים למרכיבים מהותיים ביותר ביוקר המחיה, נבחן באופן יסודי את רווחי היתר של הבנקים בישראל, ונהפוך כל אבן כדי לפתור מהשורש את סוגיית יוקר המחיה", הוא מוסיף.

במילים אחרות, האחריות לדבריו של סמוטריץ' ליוקר המחיה נופלת על כתפי הסקטור העסקי, כאשר הוא לא מטיל שום אחריות לפתחה של הממשלה, כולל בריחת משקיעי הייטק, המע"מ הגבוה, הרגולציה והתקציבים הסקטוריאליים.

בהערת אגב בתוכנית מזכיר שר האוצר את המאבק בהון השחור ואת משבר הדיור כמשפיעים נלווים ליוקר המחיה, אף שסוגיית מחירי הדיור עומדת בלב לבה של סוגיית יוקר המחיה.