"אם נראה שהאינפלציה נמצאת באופן מובהק בסביבת היעד שלנו, נוכל להתחיל לשחרר את הרסן. אנחנו מעריכים כי במשך שנה מהיום נצטרך להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית והיא לא תרד". כך אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בוועידה הכלכלית של "כלכליסט" שנערכה אתמול (שלישי).

לאחר מכתב הנגיד לנתניהו: נדחתה העלאת הצעת החוק שבמחלוקת
הנגיד מזהיר את נתניהו: "פגיעה חמורה ביותר בעצמאות בנק ישראל"

לדבריו, "נתוני האינפלציה האחרונים (שני המדדים האחרונים שפורסמו) אפשרו לקחת נשימה, אבל המאבק בעיצומו. סביבת הריבית הנוכחית המרסנת תוביל אותנו בהמשך הדרך למרכז היעד בתוך 2024. אבל אם נראה הפתעות לרעה, לא נהסס להעלות שוב את הריבית. בכל העולם סבורים שהריבית הגבוהה תישאר לאורך זמן. גם אנחנו בחטיבת המחקר משערים שהריבית תישאר בסביבות 4.75% או 5%".

על הרפורמה המשפטית והשלכותיה אמר הנגיד: "יש ביצועי חסר בשוק המניות. יש התנתקות של שער החליפין עם פיחות עודף של 10% בגלל פרמיית הסיכון. הנגידים בעולם מאוד רוצים להבין מה קורה פה. הם רואים בניסיונות חקיקה המתערבים במנגנוני השוק דבר שאסור שיתבצע. הם מתכווצים כשהם שומעים על כוונות פוליטיות להתערב בריבית".

על הטענות שהבנקים אינם מגלגלים את הריבית ללקוחות הוא מוסיף: "תמסורת הפיקדונות (גלגול הריבית לטובת הלקוחות) גבוהה בישראל לאין ערוך מאשר בשאר העולם. אבל גם הכנסות הבנקים הן בריבית משתנה, וזה אפשר לבנקים בכל העולם להגדיל את הרווחים. הבנקים צריכים להקל את הנטל בתחום המשכנתאות וגם בריבית על האוברדרפט. בכוונתנו להיכנס למתווה מאוד מסודר, שיתבצע בצורה אקטיבית מול הלקוחות".

על היעדים של הממשלה אמר הנגיד: "צריך קודם כל לקדם את תוכנית המטרו. חשוב להכניס אנשים במהירות לערים המרכזיות, ואנחנו נמצאים בפיגור כבר שנים.

"בנושא ההון האנושי אנחנו חייבים להכניס אוכלוסיות נוספות ללימודי ליבה. אנחנו רוצים שגברים חרדים ונשים במגזר הערבי יצטרפו לשוק העבודה. הנתונים חייבים להשתפר במערכת החינוך ובלימוד מקצועות הטכנולוגיה. אני מקווה שבתחום הפיננסי אנחנו בקו הסיום מבחינת קידום נושא איגוח. זה יהיה גיים צ'יינג'ר מבחינת המערכת הפיננסית".