בצעד חריג הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס כי תפרסם הערב (שלישי) דוח חריג על ישראל. גורמים המצויים בפרטים אישרו לוואלה כי אכן דוח כזה צפוי להתפרסם, אך סירבו להתייחס לתוכנו. על פי הערכת גורמים בישראל הדוח צפוי לעסוק בפער בין ההתחייבויות שקיבלו מאישים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לכך שלא יפגעו בדירוג האשראי, כיוון שלא תעבור רפורמה משפטית לא הסכמה רחבה, לבין מה שראו עיניהם אמש בכנסת - וברחובות לאחר החקיקה.

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את אופק דירוג האשראי של ישראל
נתניהו וסמוטריץ' לאחר הודעת מוד'יס: "הם לא מכירים את החוסן הישראלי"

עת התפרסם האחרון של סוכנות דירוג האשראי, נכתב כאן שמדובר בכרטיס צהוב, לפני הורדת דירוג, אך גורמים בקואליציה התייחסו בזלזול לאזהרת סוכנות הדירוג והעדיפו לאמץ את הותרת דירוג האשראי על כנו, חרף מהלכי החקיקה.

הבית הלבן: "רואים באישור חלק מהרפורמה המשפטית ״דבר מצער״" (צילום :רויטרס)

בתוך כך, בנק מורגן סטנלי התייחס להעברת חוק ביטול עילת הסבירות ומסר כי "אנו רואים אי ודאות לגבי התחזית הכלכלית של ישראל בחודשים הקרובים וסיכונים להיות מוטים לתרחיש שלילי".

בחודש אפריל, כזכור הודיעה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומי "מודי'ס" על הורדת דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה". זאת, על רקע חשש בימים האחרונים מפני ירידת הדירוג עקב השפעות השינויים המוצעים במערכת המשפט.

בתחילת חודש מרץ, סוכנות הדירוג הוציאה אזהרה חריגה על הפגיעה המסתמנת בדירוג האשראי בעקבות הרפורמה המשפטית. אז נקבע כי במידה והמדיניות תימשך והרפורמה המשפטית תמשיך להיות מקודמת, ייתכנו השפעות דרמטיות בדירוג האשראי בטווח הארוך. אולם, הוסיפו, ההשלכות טרם ייראו בטווח הקצר. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את המוסדות ולהשפיע לרעה על פרופיל האשראי הריבוני שלה", טענו בחברה. "אנו מצפים בדרך כלל שממשלה בעלת דירוג גבוה תטמיע רפורמה מוסדית גדולה על בסיס הסכמה רחבה ובאמצעות דיאלוג נרחב ותקשורת ברורה", הוסיפו.