סוכנות דירוג האשראי מודי'ס מסרה הערב (שלישי) הודעה חריגה בנוגע לתחזיתה לכלכלה הישראלית, ברקע העברת חוק צמצום עילת הסבירות אתמול בכנסת. לדברי הסוכנות, "המוסדות המבצעים והמחוקקים הפכו פחות צפויים ומוכנים יותר ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".

רעידת אדמה פוליטית: הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאה
בן גביר: "אם בג"ץ יבטל את החוק זה יהיה ניסיון הפיכה"

לדבריהם, "אנו מאמינים שהאופי הרחב של הצעות הממשלה עלול להחליש מהותית את עצמאותה של מערכת המשפט ולשבש איזונים בין זרועות הממשל השונות, שהם היבטים חשובים של מוסדות חזקים לישראל אין חוקה כתובה והמערך המוסדי שלה נשען במידה רבה על פיקוח וביקורת שיפוטיים".

משבר הכשירות בצה"ל ברקע מחאת אנשי המילואים אף הוא מצוין בדו"ח: "בצה"ל חוששים מפגיעה בכשירות הצבא דווקא בתקופה של מתיחות ביטחונית גבוהה עם הפלסטינים. לרוב למצב הביטחוני אין השפעה ארוכת טווח על כלכלת ישראל, אך כעת עלולה לסכן את חימום היחסים עם המדינות עמם חתמה על הסכמי אברהם, ואת הניסיונות הדיפלומטיים מול ערב הסעודית".

מלשכת רה"מ נמסר כי "דוח מוד'יס אימץ את תחזית הצמיחה של ממשלת ישראל שעומדת על 3 אחוז - גבוהה יותר מזו של מרבית המדינות המפותחות: ארה"ב 1.3%, צרפת, אנגליה וגרמניה בין 0 ל-1 אחוז".

"בנוסף נכתב בדוח כי 'השלב הבא בחקיקה המשפטית הוא השתלטות הממשלה על הוועדה לבחירת שופטים'. מדובר באמירה לא נכונה: ראש הממשלה שב והבהיר, כולל אתמול, שאף צד - קואליציה או אופוזיציה - לא ישלוט בוועדה", הוסיפו בלשכת רה"מ.

נתניהו, לוין וסמוטריץ' במליאת הכנסת  (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
נתניהו, לוין וסמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, התייחס לד"וח שפורסם על ידי סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, ואמר: "הערב קיבלנו הוכחה נוספת למחיר שגובה המשבר בישראל, לא רק בהיבט החברתי אלא גם בהיבט הכלכלי. ההערות החמורות של סוכנות הדירוג הן תמרור אזהרה בוהק לכל מי שהתעלם עד כה מהצורך בהשגת הסכמה רחבה לגבי הרפורמה. כבר היום, למרות מדיניות אחראית של בנק ישראל, המדינה שלנו משלמת הרבה יותר כדי לממן את החוב שלה. מדובר במיליארדים שהממשלה מסיטה לתשלומי ריבית במקום להשקיע אותם בחינוך, בבריאות וברווחה.

"המשך חקיקה ללא הסכמה יתדלק את האינפלציה ואת היחלשות השקל, והתוצאה היא שהרבה יותר ישראלים יתקשו לסגור את החודש. אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת, לגלות אחריות ולעצור מיד את הפגיעה בכלכלה. ההסתדרות בראשותי תמשיך להוביל את מאמצי התיווך לטובת המשק בפרט ועם ישראל בכלל".

מפורום העסקים נמסר: "התרענו על הנזקים החמורים והבלתי הפיכים שעלולים להיגרם מחקיקה חד צדדית בנושאים שהם בליבת שיטת המשטר הדמוקרטי של ישראל. למרבה הצער, ההשפעות הקשות מתרחשות הרבה יותר מהר מהתחזיות הפסימיות ביותר. ללא עצירה מיידית של כדור השלג, הנזקים יורגשו בקרוב בקרב עשרות אלפי אנשים שעלולים לאבד את מקום עבודתם, בשל הפגיעה שצפויה במשק.

"פגיעה מיידית כבר נגרמה לפנסיה של הציבור בישראל, והפגיעה בהכנסות המדינה ממיסים ביחד עם הגידול החד שצפוי בעלויות גיוס החוב של ממשלת ישראל, יגררו צורך בקיצוץ מהותי בתקציב הממשלה, דבר שייפגע בעיקר בשכבות המוחלשות ובשכבות הביניים. כעת כבר ברור שמדובר בנזקים מהותיים שאי עצירתם תביא לפגיעה בלתי הפיכה וארוכת שנים במשק הישראלי. לא ניתן יהיה להרגיע את הציבור בהבטחות לכך שמדובר בהשפעה זמנית, שכן הציבור ירגיש, בחיי היום יום ובמצוקת היום יום, את השפעת הפגיעה במשק הישראלי. 

"אנו ברגעים קריטיים לעתיד של כולנו. על הממשלה להעביר לאלתר הוראת שעה שדוחה את כניסתו של החוק לצמצום עילת הסבירות בשלושה חודשים, במהלכם תתקיים הידברות אמיתית להגעה להסכמות רחבות לגבי הנושא. בנוסף, על ראש הממשלה להתחייב, באופן שישכנע את המשקיעים מהעולם ואת סוכנויות הדירוג, כי לא יבוצע שינוי חד צדדי נוסף כלשהו בנושאי הליבה בלא הידברות והגעה להסכמות רחבות. ראש הממשלה - האחריות היא שלך. אי נקיטה בצעדים כאלה לעצירת הנזקים, תטיל אחריות ישירה על הממשלה לפגיעה הקשה במיליוני אזרחי ישראל, וזאת לצד האחריות לשסע שנפער בעם".

ארנון בר-דוד (צילום: אבשלום ששוני)
ארנון בר-דוד (צילום: אבשלום ששוני)

בחודש אפריל, כזכור, הודיעה מודי'ס על הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה", ברקע חקיקת הרפורמה במערכת המשפט. למחרת התייחסו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להודעה ואמרו: "לא תהיה שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלה הישראלית. ואנו נמשיך להוביל מדיניות כלכלית, ביטחונית וחברתית אחראית ולעשות הכל למען כלכלה ישראלית יציבה, צומחת ומשגשגת".

כמו כן, ראש הממשלה ושר האוצר השיבו כי "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת. האנליסטים של סוכנות הדירוג מודיס מזהים נכון את חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ואת המנהיגות הכלכלית הנכונה והאחראית שאנו מובילים בניהול נבון של ההוצאה הציבורית ובקידום רפורמות מעודדות צמיחה".