דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל שהתפרסם אתמול הציג מספר מסקנות עיקריות. על פי הדו"ח, המערכת הפיננסית המקומית נותרה יציבה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023. לכך תרמו האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית וחברות הביטוח, ותפקודן התקין של תשתיות פיננסיות – מערכות התשלומים והסליקה.

בנק ישראל מעלה את רמת הסיכון ומסביר: אלו הסיבות ליציבות המערכת עד כה
בכיר בבנק ישראל מעריך: האם דירוג האשראי של ישראל ירד בקרוב?

הפרשן הכלכלי של מעריב, יהודה שרוני, שוחח היום (חמישי) עם גיא פלג וטל שלו ב-103FM והסביר את הנתונים. "אני חושב שעמדות חברות דירוג האשראי עד היום היו די חד משמעיות. באופן מסורתי לא מורידים מיד את דירוג האשראי, בשלב הראשון יורד אופק דירוג האשראי ולאחר מכן יורד דירוג האשראי בפועל. לגבי המשק הישראלי, חברות דירוג האשראי ואחת מהן מודי'ס הורידה בפועל את אופק הדירוג. נכון להיום הכלכלה הישראלית היא עדיין יותר טובה מהאמריקאית, מרבית אירופה ובכלל המזרח", אמר בפתח דבריו. 

עוד הסביר כי "בשלב הזה, לרפורמה המשפטית אין השפעה מיידית על הכלכלה אבל בהחלט תוך מספר חודשים או אפילו בתחילת 2024 המצב יחמיר ואז דירוג האשראי ירד בפועל. דו"ח בנק ישראל מוציא פעמיים בשנה את דו"ח היציבות הפיננסית, הדו"ח נועד להראות כמה המערכת הפיננסית יציבה. בגדול הדו"ח אומר שהמערכת הבנקאית יציבה אם כי הוא נותן כמה נורות אזהרה. העלאת הריבית במשק בשנה האחרונה הקפיצה את ההחזרים החודשיים של המשכנתאות".

"החלק השני של הדו"ח אומר כיצד הרפורמה המשפטית או מה שהולך היות מבחינה חוקית הולך להשפיע על הבנקים והשורה התחתונה שרמת הסיכון גדלה", הדגיש, והוסיף: "בנק ישראל משקף את מה שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות כבר אמרו - סימני איתות למה שהולך להיות. כאן המקום להזכיר שנגיד בנק ישראל הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, לדברים שהוא אומר יש משנה חשיבות, הממשלה צריכה להתחשב בדברים".

בהמשך, הבהיר הפרשן הכלכלי של 'מעריב' כי "נכון שחודש יולי הסתיים בעליות שערים, מדובר בעליות של שבעה אחוזי במדדי המניות, יחד עם זאת - מתחילת השנה, שזו התקופה הרלוונטית, המדדים בישראל עדיין מפגרים בלמעלה מחמישה עשר אחוז לעומת ארה"ב. נגיד בנק ישראל בעצמו אומר שהשקל פוחת לעומת הדולר בעשרה אחוזים ביחס תקופה נורמלית. שני האינדיקטורים האלה מראים שהרפורמה המשפטית עושה רע לכלכלה, רואים יציאה די גדולה של חברות הייטק, כל הדברים האלה לא טובים למשק גם בטווח הקצר כי פיחות השקל לעומת הדולר מעלה את האינפלציה, וריבית גבוהה יותר זה משכנתאות, כרטיסי אשראי וכו'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm