הכתבה נכתבה בשיתוף דוראל

סביבה, חברה וממשל. אלו שלוש המילים המרכיבות מושג שהופך לשכיח מאוד בסביבה העסקית של ימינו: ESG, ראשי תיבות של Environmental, Social, Government. בעידן בו אנו חיים חברות מבינות שכדי לשגשג לא מספיקה רק שורת הרווח אלא ישנה השפעה על בסיס אילו ערכים פועלת החברה ומה מידת השקיפות שלה. לכן, חברות רבות בוחרות לדווח על פעילותן בהתאם לדרישות ה-ESG.

 ב-2018 הוקמו בעולם קרוב ל-400 קרנות נאמנות הבוחנות השקעה בחברות לפי קריטריוני ESG (צילום: Teera Konakan gettyimages)
ב-2018 הוקמו בעולם קרוב ל-400 קרנות נאמנות הבוחנות השקעה בחברות לפי קריטריוני ESG (צילום: Teera Konakan gettyimages)

בשנים האחרונות, ישנה מגמה של משקיעים וצרכנים להעדיף חברות המקפידות על עקרונות אלה. לעיתים הם עצמם שותפים לערכים ולעקרונות אלו או שהם רואים את השמירה עליהם כתעודת ביטוח מפני ירידת ערך המניה או פגיעה בתשואתה.

לא מעט מחקרים מצאו שהתוצאות העסקיות של חברות שמקפידות על אחריות תאגידית הן טובות יותר ושביצועי ההשקעות בתחום הזה מובילים ביחס להשקעות אחרות. ההשפעה כה ברורה, שב-2018 הוקמו בעולם קרוב ל-400 קרנות נאמנות הבוחנות השקעה בחברות לפי קריטריוני ESG.

השוק מאמין שמנהלים הבוחרים לעמוד בקריטריונים אלו הם פשוט מנהלים טובים יותר, ושלכן מטבע הדברים יתרונותיהם יבואו לידי ביטוי גם בביצועי מניית החברה שבראשה הם עומדים. מחקר בו נסקרו ממנהלים מתחומי הפיננסים, הבנקאות והביטוח וגילה ש-76% מהנסקרים האמריקאים ו-67% מהנסקרים הבריטים מעידים שהחלטות ההשקעה שהם מקבלים מושפעות מגורמי ESG.

בנוסף, ביצועי ה-ESG נלקחים בחשבון גם בהחלטות על קיום שיתופי פעולה. 95% מהנסקרים בארצות הברית ובבריטניה אמרו שארגוניהם לוקחים בחשבון ביצועי ESG של ספקיהם. 88% מהנסקרים הצהירו שהם חלק מארגון שעבורו נתוני ESG מהווים פרמטרים חשובים או חשובים למדי בנוגע להתנהלות העסקית.

 מיכל וייס נבון (צילום: מיכה לובטון)
מיכל וייס נבון (צילום: מיכה לובטון)

דוראל היא ESG פי כמה וכמה
למציאות הזאת מתחברת היטב קבוצת דוראל. אחרי הכל היא מלכתחילה הוקמה כדי לסייע בהפיכת העולם לבר-קיימא, ירוק ונקי באמצעות ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. דוראל הקימה את המתקן הסולארי הראשון שחובר לשימוש מסחרי בישראל בשנת 2008 ומאז הקימה עוד מאות פרויקטים סולאריים ואגירת אנרגיה בכל רחבי הארץ, בהם פרויקטים קרקעיים גדולים, פרויקטים על גגות ומאגרי מים וגם פרויקטים אגרו וולטאיים, שעושים שימוש משותף בקרקע לחקלאות ואנרגיה מתחדשת.

דוראל מחזיקה כיום בלמעלה מ-40% ממכסת אגירת האנרגיה בישראל, מה שהופך אותה לשחקן האגירה הגדול ביותר במדינה. במסגרת הרפורמה במשק החשמל, דוראל הקימה את מספק החשמל הירוק, שיספק חשמל נקי המיוצר במתקניה הסולאריים ללקוחות קצה. לאחרונה חתמה דוראל על הסכמים למכירת חשמל ירוק עם מליסרון, ICL, חברת הביטוח מגדל וחברות מובילות נוספות.

"דוראל מבינה שבעולם כבר לא מסתכלים רק על הערך הכלכלי של ארגונים הפועלים בשוק אלא גם על ההשפעה שלהם בתחום הסביבתי, החברתי והממשל-תאגידי ואימצה גם היא את העקרונות הללו. פרסמנו ממש לאחרונה את דוח ה- ESG לשנת 2022", אומרת מיכל וייס-נבון, סמנכ"ל קשרי משקיעים ו- ESG בדוראל. "אנו מאמינים מאוד בעולם ה-ESG, מכיוון שהוא מעודד גופים לא רק לפעול למען שורת הרווח הסופי אלא גם לקחת בחשבון את הביצועים שלהם בתחום הסביבתי, הקהילתי והארגוני".

''דוראל מבינה שבעולם כבר לא מסתכלים רק על הערך הכלכלי של ארגונים הפועלים בשוק אלא גם על ההשפעה שלהם בתחום הסביבתי, החברתי והממשל-תאגידי'' (צילום: Witthaya Prasongsin gettyimages)
''דוראל מבינה שבעולם כבר לא מסתכלים רק על הערך הכלכלי של ארגונים הפועלים בשוק אלא גם על ההשפעה שלהם בתחום הסביבתי, החברתי והממשל-תאגידי'' (צילום: Witthaya Prasongsin gettyimages)

"ארגון עובד מול גורמים שונים וכל אחד מהם הוא 'מחזיק עניין' החל מעובדי החברה, דרך ספקים ועד משרדי ממשלה ומחובתו לנהוג בצורה ערכית ובשקיפות. למשל : העובדה שאנחנו חברה שמייצרת חשמל ירוק ונקי לא פוטרת אותנו מליישם את האג'נדה הירוקה גם פנימית בתוך החברה, החל משימוש בכלים רב פעמיים דרך, יישום פתרונות לחסכון בשימוש במים ועד תכנית רחבה שפורסמה לאחרונה למניעת פליטות והגעה ל-NET ZERO עד לשנת 2030.

"בנוסף, דוראל תורמת רבות לקהילה. החברה אימצה יחידה של "גדולים במדים" מבסיס חצרים. ילדים בעלי מוגבלויות יוצאים בתמיכתנו יום בשבוע כדי להתנדב בבסיס הצבאי וכך להשתלב בחברה הכללית ולהרגיש שיש להם חלק בה. עוד אימצנו את קבוצת הרובוטיקה BumbleB מכפר יונה וכן את הסייפת ליאור דרוק שהגיעה להישגים מרשימים בתחרויות באירופה, לצד תמיכה בגופים נוספים. כשדוראל מגיעה לקיבוצים בפריפריה היא לא רק מקימה בהם פרויקטים אלא גם משקיעה בקהילה. אם זה בדרך של פיתוח תשתיות חשמל חדשות, פיתוח אזורי פעילות עבורם או החלפת ארון חשמל לקיבוץ שתורם לטובה לסביבה".

''ה-ESG מטיבו הופך את החברה לשקופה ומדווחת יותר, ומכאן לבעלת בקרה עצמית גבוהה יותר'' (צילום: Vithun Khamsong gettyimages)
''ה-ESG מטיבו הופך את החברה לשקופה ומדווחת יותר, ומכאן לבעלת בקרה עצמית גבוהה יותר'' (צילום: Vithun Khamsong gettyimages)

"כשמדובר בנושא הממשל התאגידי, דוראל מקפידה על האופן בו היא מתנהלת פנימה והחוצה בכל הקשור לניהול סיכונים, תגמול נושאי משרה, הגנה על זכויות בעלי המניות, דיווחים, אכיפה מנהלית וכל התנהלות הוועדות והדירקטוריון שלנו. ואם הזכרתי את הדירקטוריון: אנו גם מקפידים על גיוון מגדרי בו ובהנהלה".

בתקופת הקורונה, כשחברות רבות פיטרו, לא רק שלא פיטרנו עובדים או הוצאנו אותם לחל"ת - המשכנו לגייס. לעובדים שלנו יש את האפשרות לעבוד מהבית והם זוכים לאיזון חיי בית/עבודה. אנו מקפידים על קידום נושאים של בריאות ובטיחות לעובדינו, מגוון תעסוקתי ואימוץ של סטנדרטים מתקדמים ביחסי עובד-מעביד".

אילו יתרונות אתם מרגישים שאתם מקבלים מאימוץ קו ה-ESG?
"ה-ESG מטבעו הופך את החברה לשקופה יותר, ומכאן לבעלת בקרה עצמית גבוהה יותר. עולם ההשקעות, מצידו, בהחלט מסתכל היום על פרמטרים כאלו וקונה או מוכר מניות בהתאם להתרשמותו מההקפדה עליהם - מה שמהווה עבורנו יתרון כחברה בורסאית. כשקרן השקעות, למשל, מגדירה שהיא תשקיע רק בחברות ירוקות - אם אתה לא חברה המדווחת ESG - היא לא תיקח אותך בחשבון. אנחנו נוהגים להגיד שדוראל לא רק מדווחת ESG אלא מהווה פלטפורמה לחברות אחרות להוריד משמעותית את כמות הפליטות שלהן. אנחנו מייצרים חשמל ירוק ונקי מאנרגיות מתחדשות ומשקיעים רבות בפיתוח פתרונות להפחתת זיהום, במיחזור ובכלכלה מעגלית. כך שאפשר לומר שאנחנו חלק מהפתרון".

הכתבה נכתבה בשיתוף דוראל