הבנקים הגדולים יפרסמו היום ומחר את הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2023. דירקטוריון בנק הפועלים התכנס אתמול בערב ואישר את הדוחות שיפורסמו רשמית היום. הבנק שבניהול דב קוטלר, יציג גישה שמרנית, וינסה ככל שניתן להגדיל את הפרשותיו בתחום האשראי העסקי, הנדל"ן ומשקי הבית. גם בנק דיסקונט שבניהול המנכ"ל החדש אבי לוי יפרסם היום את הדוחות, אם כי אלה הושפעו מפעילותו של המנכ"ל הפורש אורי לוין.

אי ודאות כלכלית: האם הנגיד יעלה שוב את הריבית?
"פגיעה כלכלית הרסנית": המפקח על הבנקים לשעבר מתריע

לאומי, מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי יפרסמו את הדוחות מחר. בנק לאומי, שבניהול חנן פרידמן, עשוי לצמצם את ההפרשות בהיקף של כמיליארד שקל שביצע ברבעון הקודם בגין ירידת ערך השקעתו (14%) במניות הבנק האמריקאי נשיונל ואלי. צמצום ההפרשות, אם ייעשה, מוסבר בעובדה שמניות הבנק האמריקאי התאוששו במהלך השבועות האחרונים, כך שמבחינה חשבונית בלבד ניתן להחזיר חלק משווי ההשקעה.

על פי המסתמן, רווחי המערכת הבנקאית כולה יסתכמו הרבעון ב־6.6־7 מיליארד שקל. מדובר בגידול לעומת הרבעון הראשון ובזינוק לעומת הרבעון השני של 2022. בעקבות כך, יסתכמו רווחי הבנקים למחצית הראשונה של 2023 בכ־13 מיליארד שקל, הרווח הגבוה ביותר שהושג אי־פעם. הדוחות יושפעו לחיוב בראש ובראשונה בזינוק ברווחי הריבית וכן בהתאמת התוצאות לאינפלציה העולה.

חנן פרידמן  (צילום: כפיר סיון)
חנן פרידמן (צילום: כפיר סיון)

הביקורת על רווחי הבנקים נותרה בשלב זה ללא מענה. מאידך, לנוכח הגידול ברווחי הריבית והחששות מגידול באינפלציה, יגדילו הבנקים את ההפרשות להפסדי אשראי במאות מיליוני שקלים. הגידול בהפרשה יאפשר להם להציג כרית ביטחון באשר להאטה אפשרית במשק. 

כל הבנקים ימשיכו את מדיניות חלוקת הדיווידנד כפי שהייתה ברבעון הראשון. אומדן מסוים על תוצאות הבנקים ניתן לקבל מתוצאות בנק יהב שבבעלות מזרחי טפחות. רווחי הבנק שבניהול אבשלום בוסקילה גדלו ברבעון השני ב־72% ל־101 מיליון שקל. במחצית 2023 זינק הרווח ב־85% ל־198.2 מיליון שקל. הכנסות הריבית המריאו ב־43% ל־307 מיליון שקל. ההוצאות בגין הפסדי אשראי גדלו פי שלושה ל־10 מיליון שקל. דירקטוריון הבנק הבינלאומי הודיע אתמול על מינויו של אלי כהן כמחליפה של המנכ"לית הפורשת, סמדר ברבר צדיק, בניהול הבנק.