נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר פנה אתמול לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצעה להפחית את מס הרכישה על דירות להשקעה מ־8% ל־4%, זאת עקב השפל בשוק הדיור.

"נושם לרווחה": כיצד יפעל שר האוצר סמוטריץ' לאחר החלטת סוכנות הדירוג?
"ניצנים ראשונים של תהליכי עומק בחברה": פרטנר מציגה צמיחה של כ-15% ברווח הנקי
 
במכתב שתוכנו הגיע ל"מעריב" נכתב בין היתר כי "אני משוכנע שהינך עוסק כל העת במציאת פתרונות ובגיבוש תוכניות ארוכות טווח עבור כלכלת ישראל. עם זאת, כמי שמעורה בעולם העסקים ושומע יום־יום את מנהלי הכספים של החברות הגדולות בישראל ואת רואי החשבון, אני חרד לגורל המשק בכלל וגורלן של חברות בפרט".

לדברי שרייבר, "התחושה היא כי רבים משוכנעים שאנו נמצאים רגע לפני משבר גדול ואף מיתון. ברור שהמדינה לא תוכל לגבות את המסים שגבתה בשנים האחרונות, ואחת הסיבות לכך היא הקיפאון העמוק בענף הנדל"ן, בעקבות עליית הריבית בשנה האחרונה".

נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר (צילום: ראובן קפוצינסקי)
נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר (צילום: ראובן קפוצינסקי)


בהמשך מכתבו מציע נשיא הלשכה לסמוטריץ' להפחית בהוראת שעה לשנה אחת לפחות (בתקווה לירידת הריבית) את מס הרכישה על משקיעי דיור, לאחר שזה עלה מ־5% ל־8% בנובמבר 2021. שרייבר: "העלאת המס התרחשה בסביבת ריבית אפסית, אך מאז המצב השתנה לחלוטין".

לדבריו, "עם מס של 8% וריבית על הלוואות לדיור של עוד 8%, אין סיכוי בעיניי לשינוי מגמה של עסקאות הנדל"ן. הפחתת המס תוביל ללא ספק להתעוררות בשוק ולהגדלת ההכנסות ממסים".

נשיא הלשכה סבור כי משקיעים שישלמו מסים בסך 4% יכניסו למדינה הכנסה גבוהה הרבה יותר מהמצב כיום, שבו המס עומד על 8% עם מעט מאוד עסקאות בשוק.