אינטל הודיעה היום (רביעי) כי תבטל את רכישת החברה הישראלית "טאואר סמיקונדקטור", שעוסקת בפיתוח וייצור מוליכים למחצה ומעגלים משולבים. שווי העסקה המוערך עמד על 5.4 מיליארד דולר.

בשורת ענק לשוק העבודה בישראל: אינטל צפויה להקים מפעל חדש

פרופ' אילן אלון, מרצה במחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל התייחס להחלטה הדרמטית והסביר: "הסיבה לביטול ההשקעה היא הקושי של החברה בקבלת אישור מהרגולטורים בסין. בגלל שהרבה חברות בינלאומיות עובדות במדינות רבות בעולם, אז הרשויות בהן יכולות לשלוט בקניות ובמיזוגים שלהן - בין היתר כדי למנוע מונופולים". 

למה סין בעצם מונעת מהאמריקאים מלקנות חברה נוספת?
"זו הדרך של בייג'ינג להתנכל לארצות הברית, לאחר שזו ממשיכה להטיל עליה סנקציות על טכנולוגיות ועל השקעות גדולות. הדברים הללו יכולים להשפיע גם על היכולות הצבאיות של סין, כך שבדיוק מצב כזה - בו הם מונעים מהם מלרכוש חברה - היא הדרך הכי קלה להגיב לארצות הברית. זה לא שהסינים יכולים להטיל סנקציות של ארצות הברית, כי בסופו של דבר רוב הטכנולוגיה מגיעה מהם, ואיסור המיזוג זו הדרך היחידה שלהם לפגוע בעצם בחברות אמריקאיות".

"השוק הסיני הוא השוק החשוב ביותר כיום מחוץ לארצות הברית עבור הטכנולוגיה של אינטל", הוסיף פרופ' אלון, "למעשה - זה חלק מהעימות ביניהן, ואנחנו רק תקועים באמצע. הפסדנו מיליארדי דולרים, ואינטל נאלצה לשלם קנס בסך מאות מיליוני דולרים - פחות משוויו של השוק הסיני עבורם". לדבריו, הדבר מעלה את רמת החשיבות של החברות הישראליות. "לכן, על הממשלה להגן על החברות, כדי שאלה לא ייפגעו כתוצאה ממלחמת הסחר בין סין לארצות הברית".

המומחה הסביר: "בעצם, בשלב מסוים נצטרך לבחור עם מי לשתף פעולה - סין או ארצות הברית, כאשר המחיר לכל אחת מההחלטות יכול להיות כבד כלכלית. בתכל'ס - לשתיהן לא אכפת מהכלכלה שלנו, ויש להן את האינטרסים שלהן". הוא סיים את דבריו באזהרה כי "למרות הכל - הסינים יכולים לגרום נזק כבד יותר לעולם מאשר רוסיה".