ועד עובדי שע"ם (עובדי המחשב ברשות המסים) בראשות דורון דודו פנה בשבוע שעבר במכתב תלונה יוצא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כנגד ערן יעקב, מנהל רשות המסים. התלונה הוגשה באופן תמוה ערב סיום כהונתו של יעקב.

דו"ח שירות התעסוקה: למעלה מ-15 אלף ישראלים פוטרו במהלך הקיץ
בשורה להורים: שכר המטפלות יעלה, ההתייקרות במעונות תסובסד
 
על המכתב היה חתום במקור גם דורון שזו, יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ, אבל יום לאחר מכן הוא חזר בו והציע כניסה להידברות עם יעקב.

במכתב, שהגיע ל"מעריב", כותבים עובדי שע"ם שיעקב מתעלם מבעיות הקשורות בתפקוד העובדים. הטענות תמוהות, שכן מנהל רשות המסים הוביל בהסכמת ההסתדרות הסכם בשע"ם, שכלל בין השאר את קליטתם של עשרות עובדים במיקור חוץ.

למרות זאת, הוועד ממשיך וטוען שערן יעקב "אינו מקיים יחסי עבודה מול העובדים ומתעלם מנושאים מהותיים. אגף המכס והמע"מ נמצא במצב עגום וקשה. הוא אינו טורח להשיב לטלפונים ופוגע אנושות בהון האנושי. בלתי אפשרי לגייס עובדים בתנאים הנוכחיים, וקשה לשמר את העובדים הקיימים". כתוצאה מכך, "סקטורים מקצועיים חשובים כמו מבקרי חשבונות ויחידות הגבייה נמצאים בקריסה קשה הפוגעת בתפקוד הרשות".

לדברי הוועד, "כתוצאה מכך נוצרים עומסים בלתי נסבלים. העובדים נמצאים בסכסוך עבודה מתמשך, אבל יעקב אינו נוקט כל עמדה או דעה, ולא מגיב למכתבים. הסכסוך עלול להגיע לערכאות משפטיות - אבל יעקב מתעלם".

מכתב יוצא דופן זה שוגר ערב סיום עבודת ועדת איתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, לבחירת מחליף למנהל רשות המסים. ב־8 באוגוסט ראיינה הוועדה שלושה מועמדים, ובהם ירון גינדי, יו"ר לשכת יועצי המס; ורונלד עם שלם, סמנכ"ל רשות המסים.

אתמול ראיינה 11 מועמדים, ובהם מירי סביון, המשנה למנכ"ל רשות המסים; שי אהרונוביץ', סמנכ"ל רשות המסים; רואה החשבון אריאל פתאל; משה דגן, לשעבר מנכ"ל הרבנות הראשית; וכן קמיל אטילה, בכיר בפרקליטות המדינה. מועמד מפתיע הוא שוקי ויטה, לשעבר סמנכ"ל בכיר ברשות המסים.

 כל ראיון נמשך כחצי שעה, והמועמדים התבקשו להציג את עצמם, את השקפת עולמם המקצועית ובאיזו דרך יקדמו את מטרות הרשות. בכוונת הוועדה להמליץ על שלושה מועמדים, כששר האוצר יבחר מבין השלושה את המועמד הראוי. סמוטריץ' מתכוונן לעמוד על כך שהבחירה תיעשה בהתאם להמלצות הוועדה, וללא מעורבות כלשהי מלשכת ראש הממשלה.

רשות המסים מסרה בתגובה כי "הנושא נמצא בסדר עדיפות גבוה בתשומת הלב הניהולית שלה, בשיתוף משרד האוצר ושיח עם ההסתדרות הושגו עד כה מענים לעניין בדמות מענקים ייחודיים ומקודמים מהלכים נוספים".