נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון יצא אמש לארה"ב כדי להשתתף במפגש הנגידים התקופתי בג'קסון הול, במדינת ויומינג שבארה"ב - עיירה הנחשבת למנומנמת ושלווה. הכנס היוקרתי ייערך בהשתתפות מספר נגידים ממדינות נבחרות.

דרמה בעולם המזון: חברת שטראוס זומנה לשימוע טרם הגשת כתב אישום
סוף עידן כרטיסי האשראי? הנתון המפתיע של הוצאות הישראלים בארנקים הדיגיטליים

את הנאום המרכזי בכנס יישא ג'רום פאול, יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, ומדבריו ניתן יהיה להסיק לאיזה כיוון צפויה ללכת המדיניות המוניטרית בארה"ב, ההערכות לגבי עוצמת הכלכלה וכמובן, הנגזרת מכל אלה, הריבית.

נואמת מרכזית נוספת תהיה כריסטין לאגארד, נשיאת קרן המטבע הבינלאומי. הנגיד הישראלי צפוי להשתתף באחד מהפאנלים בכנס ועל פי ההערכות, הוא יתייחס בדבריו גם להשלכות הרפורמה המשפטית בישראל, וזאת בהמשך לשאלות שיישאל בנושא.

אמיר ידגיש בדבריו את דעתו שהובעה בעבר שלפיה הפגיעה במעמד המוסדות המשפטיים והפיננסיים תשליך בסופו של דבר באופן שלילי על המשק, וכבר כעת באה לידי ביטוי בעצירת ההשקעות בהייטק.

הכנס שייפתח מחרתיים יעמוד בסימן ההתפתחויות בכלכלה הגלובלית והטיפול המוניטרי בהם. הוא נערך על רקע ירידות השערים בבורסות בארה"ב המעידות על חששות מהאטה. בכנס ידונו הנוכחים במוטו המרכזי - הדרכים למלחמה באינפלציה.

עוד מעריכים כי האווירה הניצית הצפויה בכנס עשויה לעודד את פרופ' ירון לחדש את העלאת הריבית בארץ וזה יקרה בהנחה שלמרות העלייה הנמוכה מהצפוי במדד יולי (0.3%), האינפלציה עדיין לא דעכה והדבר עלול להתבטא במדדים הבאים.

זאת ועוד: הפיחות המואץ של השקל לעומת הדולר, וההנחה שגם הוא תורם לאינפלציה (ההנחה שכל פיחות של 1% בשקל לעומת הדולר תורם 0.2% למדד) יהווה גורם נוסף בהחלטת הריבית של הנגיד.

אתמול חצה שער החליפין את קו ה־3.8 שקלים לדולר, אבל לאחר מכן שב ונחלש. השער היציג נקבע בסוף יום המסחר ברמה של 3.794. היורו מאידך המשיך להתחזק לעומת השקל ונסגר ברמה של 4.138.

עד לאחרונה ההערכות היו כי ב־4 בספטמבר, מועד החלטת הריבית, היא תישאר ללא שינוי. גורם נוסף שעשוי להשפיע על החלטת הריבית נוגע לשאלה האם עד למועד ההחלטה יציעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקופת כהונה נוספת לנגיד. כאשר אם אכן הצעה כזו תועלה, היא צפויה לעודד את הנגיד שלא להעלות את הריבית. ואם הצעה זו לא תתרחש עד אז, הנגיד יקדים להודיע על פרישתו, יעלה את הריבית וישאיר לבאים אחריו את מורשת המלחמה הנחרצת שלו באינפלציה.