יותר מאוסטריה, גרמניה, צרפת, נורווגיה והולנד: ישראל היא המדינה היקרה ביותר לרכישת דירה מבין כל מדינות אירופה (23,341 שקלים למ"ר), כך עולה מדו"ח הנדל"ן השנתי שפרסמה היום (רביעי) פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte, זו השנה ה-12. הדוח הינו דוח גלובלי, אשר סוקר את מחירי הדיור להשכרה ולמכירה ב-21 מדינות באירופה, משווה מחירים וחושף מגמות ותחזיות.

יוקר המחייה ממשיך לזנק והאזרחים חסרי אונים: "חושבת לרדת מהארץ"

מהדוח עוד עולה כי תל אביב ספציפית היא העיר הכי יקרה לרכישת דירה באירופה עם מחיר ממוצע של 60,000 שקלים למ"ר - יותר ממינכן ומפריז.

כמו כן, נמצא כי ישראל היא המדינה בה נרשמו הכי הרבה התחלות בנייה ב-2022 (6.95 דירות על כל 1,000 איש), כאשר אחריה בדירוג ממוקמות אוסטריה וליטא.

מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)
מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)


מהממצאים עלה עוד כי עליית מחירי הדירות בירושלים ביחס לשנה הקודמת היא המתונה ביותר מבין ערי הבירות האירופאיות שנבדקו (5.1%), פרט לקונפהגן – בה אף חלה ירידה במיחרי הדירות, וכי מחיר הדירות בת"א גדול ביותר מפי שניים ביחס לממוצע הארצי (258.5%), בירושלים (140%) ובחיפה (104%).

נתון חשוב נוסף שעלה מצביע הדוח הוא שישראל מדורגת במקום ה-5 מהסוף בדירוג המידה בה אזרחים מסוגלים להרשות לעצמם לרכוש דירה ביחס למשכורת ממוצעת במשק, כאשר במקומות הראשונים נמצאות בלגיה ונורווגיה. לפי הממצאים, דבלין היא העיר בה דמי השכירות למגורים הם הגבוהים ביותר (32.8 יורו למ"ר). 

דורון גבור, שותף וראש תחום הנדל"ן בפירמת Deloitte, אמר בעקבות פרסום הנתונים כי "אם אנחנו מסתכלים על המאפיינים הייחודים של ישראל, שכוללים קצב גידול אוכלוסין מהגבוה ביותר שקיים באירופה, ומחברים את זה למה שקורה בשנת 2023, עם עצירה משמעותית בהתחלות הבנייה, בטווח הבינוני והארוך צופים שיהיה בישראל מחסור בכמות הדירות, מה שישפיע על מחירי הדירות בארץ".